Nagyszabású fejlesztések a Sió-csatornán

sio folyó

A mezőgazdaságot és a turizmust is szolgálná az a nagymértékű fejlesztés, amelyet a 2014−2020-as európai uniós ciklusban a Sió-csatornán terveznek elvégezni. A Tolna megyei önkormányzat kiemelt projektjének része a siófoki leeresztő átépítése csakúgy, mint egy 160 km hosszúságú kerékpárút.

A Sió vízügyi rendezése mellett mintegy huszonöt milliárd forint értékű fejlesztést terveznek a Balatont a Dunával összekötő csatorna menti települések, vállalkozások a Tolna megyei önkormányzat kiemelt projektjének keretében.

A munkálatokra a Balaton 2014−2020-as fejlesztéséről szóló kormányhatározat 12 milliárd forintot rendelt, amelyet a KEHOP forrásaiból valósíthat meg az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (KDVI) konzorciuma.

Csonki István, a KDVI igazgatója az MTI-nek elmondta: a projekt keretében teljes körűen átépítik az 1940-es években készült siófoki leeresztő és hajózsilipet, valamint a balatonkiliti duzzasztót. Emellett a tervek szerint elvégzik a legsürgősebb beavatkozásokat a meder felső, tíz kilométeres, Ádándig tartó szakaszán, ahol megerősítik a töltést, a Tolna megyei szakaszon pedig azokat a zátonyokat, feliszapolódásokat szüntetik meg, amelyek gátolják a víz gyors lefolyását.

A szakember hozzátette: a tervek szerint a Tolna megyei Pálfától délre a Nádor-csatornát is összekötnék a Sióval, így több lehetőség nyílna a két vízrendszer közötti vízkormányzásra. A két vízfolyás közében lévő, elhagyott holtágak, mocsarak medreiből víztározókat lehetne kialakítani, amelyek természetvédelmi, turisztikai célokra vagy öntözésre is alkalmasak lehetnek.

A fejlesztésnek a Tolna megyei önkormányzat által tervezett második szakaszában idegenforgalmi és mezőgazdasági beruházások szerepelnek, ezekre – a projektet előkészítő tanulmány szerint – 150 projektjavaslat érkezett, összesen mintegy 25 milliárd forint értékben. A tervek szerint többek között a Sió jobb partján leágazásokkal együtt 160 kilométernyi kerékpárút épülne 5,5 milliárd forintért, s több ponton kikötőket, turistacentrumokat hoznak létre a Sió mentén.

Fehérvári Tamás, a Tolna Megyei Önkormányzat elnöke az MTI-nek arról számolt be, hogy a távlati tervekben a csatorna „belépcsőzéséről” is szó van. − A vízügyi szakma már korábban kidolgozott egy olyan koncepciót, amely szerint érdemes lenne egy három-öt medencés víztározó-sort építeni a Sión – mondta a megyei önkormányzat elnöke.

Hozzátette, hogy a duzzasztás és a tározók sok problémát megoldanának a 120 kilométeres vízfolyáson: a belvizes területek csökkenhetnének, pótolhatnák a vizet akkor, amikor a Balaton felől nem érkezik elegendő utánpótlás, és mezőgazdasági területeket is lehetne öntözni. A tározókat horgászturizmusra, vízi sportokra, haltenyésztésre lehetne használni, az öntözéssel pedig újjáélesztenék a Sió menti kertészeti kultúrát.

Fotó: Vida Tünde