Kiemelt cél az ügyfélbarát közigazgatás

A kormányhivatalok fontos feladata a magas színvonalú közszolgáltatások biztosítása az állampolgárok számára. Ennek érdekében folyamatosan bővül a szolgáltatások köre, és egyre nagyobb szerepet kap a digitalizáció. Ezekről beszélgettünk Takács Szabolccsal, a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal főispánjával.

– Tavaly főispánok lettek az egykori kormánymegbízottak, január 1-jétől a megyékből pedig vármegyék. Változtatott mindez a hivatal működésén?

– A kormányhivatal feladatellátását nem érintették a névváltozások, mivel ezek elsősorban formális intézkedések voltak, melyeket a jogalkotói szándéknak megfelelve, a felelős gazdálkodás elvei szerint hajtottunk végre. A régi elnevezések visszavezetését a történelmi hagyományok tisztelete és újjáélesztése indokolta. A területi közigazgatási rendszer átalakítási folyamata 2011. január 1-jével vette kezdetét, majd ennek részeként 2013. január 1-jétől létrejöttek a járások. Már ekkor elkezdődött a tradicionális és innovatív elemek integrációja, melynek részei a legutóbbi névváltoztatások is.

– Hol tart napjainkban a közigazgatási ügyintézés korszerűsítése? 

– A kormány több mint egy évtizede a bürokráciacsökkentési program keretében megkezdte a hivatali ügyintézés egyszerűsítését. Ennek egyik fontos mérföldköve volt az e-bejelentő szolgáltatás bevezetése, amely 2022 februárja óta érhető el az e-bejelento.gov.hu oldalon. E szolgáltatással már nemcsak a közigazgatási ügyintézések során, hanem a szolgáltató szektorban is csökkentjük a magyar emberek adminisztrációs terheit. Kényelmesebbé és gyorsabbá vált a közüzemi szolgáltatóknál az adatváltozások bejelentése, valamint a közműátírás például egy költözés vagy ingatlanöröklés esetén. Az ügyintézést már akár otthon is elintézhetik az állampolgárok. Persze személyes ügyintézésre is lehetőség van a kormányablakoknál.

   Az online intézhető ügyek száma is egyre bővül, valamint az új, mesterséges intelligenciát alkalmazó, önkiszolgáló ügyintézési pontok is elérhetővé váltak 2022 végére Veszprém vármegye mindegyik kormányablakában. A kormányablakokban kialakított ún. MIA Pontok (Mesterséges Intelligencia Asszisztens) érintőképernyős eszközein könnyen, gyorsan, ügyintézői beavatkozás és sorban állás nélkül lehet elektronikusan intézni például gépjárműügyeket, a vezetői és a személyi igazolvány pótlását, vagy anyakönyvi kivonat és erkölcsi bizonyítvány igénylését. 

   Mindenkit biztatok, hogy próbálja ki ezeket az újfajta eszközöket, amelyek nemcsak gyorsítják az ügyintézést, de az ügyintézők válláról is jelentős terhet vehetnek le, s ezáltal növelik a közigazgatás hatékonyságát.

   A versenyképesség megtartásának egyik kulcsa az is, hogy a hivatali ügyintézést igyekszünk minél gyorsabbá, hatékonyabbá és egyszerűbbé tenni. Ennek új eszköze az E-ING (elektronikus ingatlan-nyilvántartás) bevezetése, amelynek előkészületi munkálatai már tavaly elkezdődtek. A rendszer bevezetésének célja, hogy az ingatlan-nyilvántartási ügyek a földhivatalban történő várakozás nélkül, papírmentes eljárással, elektronikusan intézhetők legyenek.

– Mi a kormányhivatal feladata abban, hogy a központi támogatások minél jobban elősegítsék a vármegye fejlődését?

– A kormány a magyar mezőgazdaságra stratégiai ágazatként tekint. Célunk egy jövedelmező, 21. századi technológiákra épülő mezőgazdasági termelés kialakítása, továbbá ezen alapuló, nemzetközileg is versenyképes élelmiszeripar megteremtése. Ehhez a Közös Agrárpolitika (KAP) révén biztosít jelentős forrást a kormány. Az Agrár- és Vidékfejlesztési Főosztályunkon dolgozó szakembereink mindent megtesznek a KAP új költségvetési ciklusában finanszírozott közvetlen, valamint egyes vidékfejlesztési beruházási támogatásokkal kapcsolatosan a vármegyei ügyfélszolgálaton érdeklődő ügyfelek szakszerű és gyors tájékoztatása érdekében. Fontos ugyanis, hogy a KAP keretében megjelenő pályázati felhívások kapcsán pontosan nyújtsák be a kérelmeket a gazdálkodók. A szakszerű tájékoztatással csökkenthető a hibás támogatási és kifizetési kérelmek száma, s ezáltal elősegíthető a pénzügyi források minél nagyobb mértékű felhasználása.

– Milyen kormányzati elképzelések megvalósításában vállalhat szerepet az Ön által vezetett hivatal?

– A kormány 2010 óta a teljes foglalkoztatás elérésén és a munkaalapú gazdaság kiépítésén dolgozik. Magyarországon 2010-hez képest egymillióval nőtt a foglalkoztatottak száma. A kormány továbbra is komoly támogatásokkal segíti a munkahelyteremtést és az álláskeresők munkához jutását. Ebben a kormányhivatal is részt vesz, az elmúlt években konzorciumi partnerként működött közre a TOP Programok megvalósításában. A vármegyei szintű együttműködés idén újraindult TOP Plusz Program néven, mely a gazdasági és foglalkoztatási célú fejlesztéseket kívánja segíteni. A projekt mintegy 3,6 milliárd Ft támogatás segítségével valósul meg, és közel 2300 Veszprém vármegyei munkanélkülinek és inaktív személynek nyújt segítséget a munkába álláshoz. 

Fotó: Pesthy Márton