Baranya fejlődését a közösségek jelentik
A gazdaság megerősödésével, valamint a vármegye területi bezártságának megszüntetésével új korszak kezdődhet Baranyában. A célokat tehát kijelölték, és gőzerővel építik az azokhoz vezető utat. Kérdéseinkre Őri László, a Baranya Vármegyei Önkormányzat elnöke válaszolt.
– Lezárult egy uniós fejlesztési időszak, és elkezdődött egy új ciklus. Melyek a legfőbb eredmények, és melyek az új célkitűzések?
– 2019-ben kijelöltünk egy utat, s ma már kézzelfogható eredményekről beszélhetünk. Olyan fejlesztések valósultak meg Pécsett és Baranyában, melyek azt bizonyítják, hogy a kormány nemcsak partnere a baranyaiaknak fejlesztési elképzeléseik megvalósításában, hanem egyedüli támaszként számíthatnak rá. Több évtizedes lemaradást kell pótolnunk. Utolsóként érte el a régiót az autópálya, a szocialista városvezetés alatt a Pécs-Pogányi Repülőtér nem nyitott új perspektívákat.
A közelmúlt kormányzati döntései jelentettek fordulópontot. Sohasem látott közlekedési fejlesztések előtt áll a vármegye. Javában épül az M6-os autópálya a horvát határig. Elkészültek a tervek, a kivitelező kiválasztása pedig zajlik a Mohácsot Újmoháccsal összekötő Duna-híd megépítésére. Közel 10 milliárd forintból pedig jó ütemben halad a Mohácsi Közforgalmú Kikötő építése, mely a vármegye vízi kijárata lesz a világra. Ezek a milliárdos közlekedési fejlesztések elengedhetetlenek ahhoz, hogy új lendületet kapjon a vármegye gazdasági fejlődése.
A szomszédunkban zajló háború és az arra adott, mára beigazolódottan elhibázott brüsszeli szankciós politika soha nem látott nehézségek elé állított mindannyiunkat, nekünk azonban az a feladatunk, hogy ne mondjunk le a céljainkról. Baranyában a településeink 198 pályázatot adtak be a TOP Plusz megyei fejlesztési programban, ebből 173 kapott több mint 36 milliárd forint támogatást.
– Mik a prioritások?
– Északnyugat- és Északkelet-Magyarország megerősödése után most a Dél-Dunántúl fejlesztésén van a kormányzati hangsúly, ez pedig komoly esélyt jelenthet Baranya számára. Az előző hétéves időszaknak 70 milliárd forintos fejlesztési kerettel vágott neki Baranya. Míg az új, 2021/27-es fejlesztési ciklusban több mint 92 milliárd forintos keret áll a települések rendelkezésére. Az egyik fontos cél, összhangban a vármegye újraiparosításával és az új munkahelyek megteremtésével, az ipari parkok és piacok fejlesztése, melyre több mint 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
Baranyaiként szomorúsággal tölt el, hogy helyi baloldali politikusoknak, köztük Pécs polgármesterének is fontosabbak saját rövidlátó politikai érdekeik, mint a térség fejlődése. Ennek tudható be, hogy indokolatlan beruházásellenes hangulatkeltésbe fogtak. Ennek része az, hogy nem létező akkumulátorgyárral riogatják a pécsieket, ezzel súlyos károkat okozva az egész térség számára.
A közeljövőben egyre meghatározóbbak lesznek az energiahatékonyságot célzó beruházások, melyekre 7,3 milliárd forint áll rendelkezésre. Ezek a fejlesztések talán soha nem voltak még annyira jelentősek, mint napjainkban. Egy-egy kistelepülés esetében egy korszerűsített óvoda, iskola, orvosi rendelő vagy éppen hivatal a működőképesség megtartását jelentheti, és azt, hogy forrásait nem rezsire, hanem a településen élő emberekre tudják fordítani.
– Hogy alakulnak a vármegye nemzetközi kapcsolatai?
– Azzal, hogy Horvátország idén január elsején csatlakozott a schengeni övezethez, és felemelkedtek a sorompók, új utak nyíltak meg gazdasági és turisztikai értelemben is hazánk és Horvátország között, ennek pedig egyik nagy nyertese lehet Baranya. Ezzel a döntéssel elindulhat egy olyan gazdasági vérkeringés, mely sikerre viheti a határ menti településeket mindkét oldalon. Folyamatosan építjük ki és erősítjük meglévő nemzetközi kapcsolatainkat. Tavaly például Kína kulturális fővárosában, Vencsouban a városi könyvtárban nyílt egy kiállítás, mely baranyai értékeket mutatott be.
– Baranya a kiemelt turisztikai úti célok közé tartozik. Milyen újdonságokkal találkozhatnak a vármegyébe látogatók?
– A természeti szépségek mellett a vármegye épített öröksége, gyógyvizeink, valamint az itt élő nemzetiségek gasztronómiai különlegességei már önmagukban is idecsábítják a vendégeket. Az a célunk, hogy minél több attrakcióval fel tudjunk kerülni az ország turisztikai térképére. Néhány évvel ezelőtt avattuk fel a Mecsek legmagasabb csúcsán, a Zengőn épült 22 méteres kilátót. Innen tiszta időben a Balatont, a Dráva-térségét, s akár még Horvátországot is megcsodálhatják a látogatók. Hamarosan pedig a Zselic legmagasabb pontján is átadhatunk egy kilátót, mely a lombkoronaszint felett fog páratlan kilátást nyújtani.