Ács ipara dinamikus fejlődési pályára állt

A Kisalföld északkeleti, löszös-homokos peremvidékén fekvő, hajdanvolt, nádfedeles házak alkotta faluból község, majd nagyközség vált, mígnem bő másfél évtizeddel ezelőtt várossá nyilvánították. Dr. Szentirmai Istvánnal, Ács polgármesterével a múltat, a jelent és az iparra alapozott jövőt érintettük beszélgetésünk során.

– A megye legnagyobb területű településeként 2007. július 1-jén megkapták a városi rangot, a hétezer körüli lakosságszám azonban kisvárosi jellegre utal. Mi jelenti az itt élők számára a legfontosabb megtartó erőt?

– Azt gondolom, hogy éppen a kisvárosi jelleg a megtartó erő. Ács nagyon komoly veszteséget szenvedett el azzal, hogy az iparát megcsonkította a cukorgyár bezárása, és vonzerejéből is sokat veszített, hiszen a cukorgyár sok száz helybelinek biztosított megélhetést. Ezért nehéz megtartani a lakosságot.

   Vonzóvá azzal tudunk válni, ha elindulunk a fejlődés irányába, és felkutatjuk vagy befogadjuk azokat a lehetőségeket, amelyek kopogtatnak. Mint most az a kínai befektető, aki a világ legmodernebb katódanyaggyártó-üzemét építi meg a város külterületén. Kell, hogy legyen vérkeringése egy településnek, és ezt azzal tudjuk elérni, ha nyitottak vagyunk a fejlődésre, a változásra, még akkor is, ha annak vannak ellenérdekelt politikai aktorai, de „az idő igaz, s eldönti, ami nem az”. Én hiszek ebben a klasszikus Petőfi-idézetben.

   Értékes az itt élők számára a város jó közlekedési lehetősége és infrastruktúrája. Itt fut a Budapest–Bécs vasútvonal és az M1-es autópálya is. Északról a Duna határol bennünket. Árterülete Natura 2000-es besorolású, s mellette vezet az EuróVelo 6-os nemzetközi kerékpárút.

   Sok aktív civil egyesület növeli a város vonzerejét, amelyek hozzájárulnak a kulturális és sportélethez. A Bartok Béla Művelődési Ház, Könyvtár és Sportcsarnok munkatársai nagyon gazdag és változatos rendezvényekkel várják az érdeklődőket. Az Ácsi Kinizsi Sportklub nyolc szakosztállyal működik, a kézilabda- és futballszakosztályok az utánpótlás minden korosztályában rendelkeznek csapattal.

– A cukorgyár 2001-ig meghatározó munkáltatója volt a városnak, s társadalmi életét is meghatározta. Hogyan ápolják ennek az emlékét?

– Emlékét őrizzük a Bagolyvárban egy kiállítással, korabeli dokumentumokból, az épület előtt pedig egy képzőművészeti alkotás a kristálycukor szerkezetét szimbolizálja. A volt cukorgyár előtt látható egy gőzmozdony egy vagonnal, ami annak idején a gyárban szolgált.

– A munkahelyteremtésben ma mekkora szerepe van az iparnak, illetve a mezőgazdaságnak?

– Ácsnak a külterülete 104 km2, tehát nagy kiterjedésű a határ. Így a mezőgazdaság fontos szerepet játszik városunk életében. Jellemző a nagyfokú gépesítettség. Itt működik a Fiorács Kft., amely a Bonafarm-csoport tagja, és világszínvonalú sertéstenyésztést végez. A településen két nagyobb, a Hartmann Hungary Kft. és a Leier Kft., valamint több közepes és kisvállalkozás ad munkát. A jó közlekedés miatt Győrtől Tatabányáig járnak el az ácsi munkavállalók dolgozni.

– Hol tartanak a hosszú távú városi fejlesztési terv megvalósításában?

– Megvalósult a Fő utca egy részének és a Zúgó utcának a csapadékvíz-elvezetése, út- és járdaépítéseket végeztünk, továbbá kerékpárútjaink és zöld területeink rekonstrukciója a Kerékpárút-pályázat segítségével. A Zöldváros projekt lehetővé tette a Gyár utca útburkolatának, járdáinak, csapadékvíz-elvezetésének és zöld területeinek a felújítását, a termelői piac létrehozását, valamint a Zichy park rekonstrukcióját.

   Megoldódott a Zichy-kastély tetőszerkezetének és héjazatának felújítása, illetve cseréje. Felújítottuk a Bagolyvárat saját erőből. Elkezdtük a közvilágítás energiatakarékos ledes lámpákra cserélését. A Gyár utca közvilágításának korszerűsítése tavaly kezdődött el, a Bartók, Komáromi, Fő és Petőfi utcáké pedig hamarosan indul. A központi óvoda felújítása három éve folyik kisebb pályázatok segítségével, de idén a TOP+ pályázatból befejeződik a munka. Megvalósult a pénzásási óvoda tetőszigetelése és a csapadékvíz-elvezetése. Az ernőmajori külterületi út, valamint Zrínyi és Patak utcák felújítása szintén megtörtént.

– Megnyugtató volt a városlakók számára az a nyilvános beszélgetés, amit Ön folytatott Schwarzheide polgármesterével? A német városban olyan akkumulátorgyár épül, mint amilyet Ácsra is terveznek. Ez hány embernek adna biztos megélhetést?

– Megosztotta az ácsiak véleményét, és vihart kavart a bejelentés, hogy egy kínai befektető, kormányzati támogatással, nem az önkormányzat területén, de közigazgatásilag hozzánk tartozó területen építi meg azt a modern és hatalmas üzemet, ami a közhiedelemmel ellentétben nem akkumulátort, hanem ahhoz katódanyagot fog előállítani. Mérlegelési lehetőségünk nem volt, hiszen nem a mi területünk, de azt hiszem, az nem is lehet kérdés, hogy szükségünk van-e rá: igen.

   Vissza akarjuk kapni Ács stabil ipari szerepét, amit egy tollvonással vettek el, amikor be kellett zárni a cukorgyárat, és igen, muszáj bíznunk, bizalmat szavazni a beruházásnak, mert miért is ne tennénk? Ha elhangzik egy ígéret, hogy minden európai uniós szabályt betartva épül és működik majd itt egy gyár, akkor annak hinni kell. Ez egy mesterségesen keltett hisztéria, ami Ácson kialakult, de a lakosság döntő többsége nem ül fel egy ilyen hergelésnek. Ebből az üzemből nekünk adóbevételeink származnak, a céggel való jó kapcsolatból előnyök: rendbe rakják az útjainkat, megoldják a szennyvízproblémánkat az építkezéssel, valamint az ivóvízhálózat korszerűsítését. Egy sor olyan előnyt kap Ács, aminek bárhol örülnének a környéken.

   Nagyon fontosnak tartom elmondani, hogy felvettem a kapcsolatot a németországi Schwarczheide város polgármesterével, náluk ugyanis ezt a lakosság semmilyen formában nem támadta, nem ellenezte. A katódgyártás már folyik, a német BASF cég végzi. Megtudtam, hogy folyamatos ellenőrzés mellett a károsanyag-kibocsátás náluk nulla, nincs környezetre, emberre káros hatása a működésnek. A cég a szigorú uniós szabályozást betartja, a dolgozók tekintetében is. Modern üzemük van, saját tűzoltósággal, és a gyár minden eszközzel felszerelt, csak kommunális szennyvizet bocsátanak ki, amit víztisztító berendezésükön átbocsátva a telephelyről már csak szűrt állapotú vízként engednek a település szennyvízrendszerébe. Semmit nem lehet sem mérni, sem érezni a levegőben, ez egy zárt rendszer, és zajjal sem jár a működés.  Arra is kitért német kollégám, hogy az akkumulátorgyártással kapcsolatban a német ipar is hadakozott, de ez átfordult, mivel a belső égésű motorok kivonása napirenden van, és támogatott az elektromos autókhoz szükséges alkatrészek gyártása. Így mindenki eldöntheti, hogy mit választ, nyer vagy veszít.

– Hamarosan befejeződik az ernőmajori üvegház-beruházás, és elindul a termelés. Ez mit jelent a város számára?

– Egyrészt munkahelyeket, mert itt kígyóuborkát fognak termelni, másrészt beigazolta az odavezető út felújításának szükségességét, ami ellen kampányoltak a testület volt ellenzéki tagjai. Mert a befektető, aki létrehozta a nagy volumenű élelmiszeripari-agrár beruházást, nem Ács mellett dönt, ha nem jó a megközelíthetőség, nincsenek megfelelő körülmények.

   Ács az elmúlt négy évben a kármentésen túl, ami annak következménye volt, hogy az előző polgármester a Zöld Város projektre elnyert forrást másra költötte el, fel tud mutatni egy felújított városközpontot, új utakat, megújuló középületeket és három új beruházót. Az ernőmajori üvegház és a katódanyag gyár után a Burger King is érkezik, ezek hosszú távon alapozzák meg a jövőnket azáltal, hogy újra lesz iparunk.