A Várda-Drink Zrt. százéves hagyományt ápol

A cégcsoport a magyar szeszesitalpiac egyik legfontosabb szereplője, széles termékskálájával a hazai szegmens meghatározó gyártója. Pál Tibortól, a Várda-Drink Zrt. vezérigazgatójától kértünk interjút.

– Tavaly ünnepelték alapításuk 100. évfordulóját. Nem sok szeszipari cégnek van ilyen patinás múltja. Milyen hagyományt őriz a cég mai kollektívája?

– A jelenleg ismert Várda-Drink Zrt. elődjét 1922-ben alapították Kisvárdán, mint a Szabolcsi Gazdák Szeszfinomító Szövetkezetét, jóllehet a gyár területén már 1917 óta működött a Felsőszabolcsi Központi Szeszfőző Szövetkezet. Az elmúlt több mint száz évben a vállalatunk életében a történelem és a társadalmi fordulatok minden mozzanata végig követhető, annak tragédiáival és felemelkedéseivel egyaránt. Nagyon sok mítosz és legenda él az alkalmazottak között, ami nem is csoda, hiszen nemrég nyugdíjaztunk olyan megbecsült kolleganőt, aki több mint 50 évet dolgozott a vállalatnál, és sokan voltak 40-45 éven át munkaviszonyban. Velük vált hitelessé a Várda-Drink története, tőlük merítettük a kitartást, a kölcsönös megbecsülést és a folyamatos megújuláshoz szükséges elszántságot. 

   Úgy gondolom, ezek örökérvényű értékek, és ezeknél erősebb gyökerekre nem is lehetne építkeznünk. Valamikor az 1930-as, 1940-es években a dolgozóink saját kezűleg öntöttek egy harangot, amely a gyár udvarán állt, és ezzel hívták reggelire az alkalmazottakat. Az idők folyamán ez a harang eltűnt, de mi a százéves jubileumra újat öntettünk, ezzel is tisztelegve az elődjeinknek, és ezt olykor–olykor meg is kongatjuk. További érdekesség, hogy gyárüzemünk területén megőriztük azt a medencét, melyet anno még városi fürdőként Hajós Alfréd, Magyarország első olimpiai bajnoka, gyorsúszó és építészmérnök tervezett.    

– Rendkívül széles a termékpalettájuk, mégis importálnak további termékeket.

– A mai elvárások ezt megkövetelik, kiváltképp, ha olyan érzékeny árucikkek vannak a kínálatunkban, mint például a szeszipari termékek. Ezért fontos, hogy képesek legyünk szelektív módon megszólítani a felnőttkorú fogyasztói rétegeket a kulturált italfogyasztás érdekében. Ehhez pedig szükség van sokrétű termékkínálatra, nem csupán a saját üzemeinkből, hanem a világ különböző pontjairól is, például, ha autentikus rumot vagy whiskyt kínálunk a vásárlóinknak. De kiemelném, hogy a saját készítésű pálinkáink, szeszesitalaink mellett az ásványvíztől kezdve az üdítőkön, tonikokon, sörökön keresztül egészen az ételecetig nagyon bő a kínálatunk. Ez annak is köszönhető, hogy egy erős közép-európai cégcsoport, a St. Nicolaus-csoport tagjai vagyunk, és hatékonyan használjuk a szinergiák kedvező hatását.        

– Sorra nyerik az elismeréseket a hazai és a nemzetközi versenyeken. Legutóbb a Nicolaus Vodka négy helyen is kiemelkedően szerepelt. Platinum minősítést szerzett a Los Angeles Spirits Awards versenyen, aranyérmet kapott a Meininger’s International Spirits Awardon, és ezüstérmes lett a Hong Kong International Wine & Spirit Competition és a New York Word Wine & Spirit Competiton megmérettetésein. Minek köszönhető ez a hatalmas siker?

– A választ onnan kell kezdeni, hogy a cégcsoporton belül egyik üzemünk sem volt zöldmezős. Minden esetben egyrészt már hagyománnyal rendelkező, de másrészt meglehetősen amortizált, rosszul irányított egységek lettek felvásárolva, majd újraindítva. Ráadásul minden esetben – a magyarországi és a határon túli üzemeinkben is – jellemző volt az erős regionális, de gyengébb országos ismertség és lefedettség. Hogy ezeknek a sablonosságaiból kitörjünk és megszabaduljunk az előítéletektől, azt a célt tűztük magunk elé, hogy nekünk többet kell nyújtanunk a minőség területén, mint a versenytársainknak. Ennek a munkának az eredménye a sok szakmai elismerés, amit termékeink kapnak szerte a világban. Tehát egy kis alázat a szakmának, kellő ambíció és lelkiismeretes munka. Hiszem, hogy a siker ezek mellett már csak idő kérdése. A Nicolaus Vodka a nemzetközi piacokon a zászlóshajónk, de említést érdemel a Várda Keserű Double Gold értékelése a Word Spirit Award versenyen, vagy a pálinkáink számos hazai és nemzetközi díjazása is.     

– Márciustól a Nicolaus Vodka kiegészült a limitált ideig elérhető Nicolaus Vodka Rubin termékkel. Miért limitált a forgalmazása, és hol lesz elérhető? 

– Mint azt már említettem, fontosnak tartjuk a fogyasztói csoportok szelektív megszólítását. Most a mindig újat kereső, a jó megjelenésre adó, a kifinomult ízlést előtérbe helyező fogyasztóinkat kívánjuk megszólítani. A Nicolaus Vodka Rubin edícióval a kategóriájának ékszerét hoztuk létre. Egy ékszernek pedig kívül-belül ragyognia kell. A belső egyedi és lágy ízvilágát a rubinkristályokon történő szűrés biztosítja. A megnyerő külső boritás pedig a rubin drágakő jellegét idézi, melynek ragyogása a címke színárnyalataiban tükröződik vissza. Ezért a boltok polcain limitált mennyiségben a készlet erejéig nagyon gyorsan felfedezhető.       

– Italtrendek jönnek-mennek, de ikonikus italuk, az exkluzív tölgyfahordóban érlelt szatmári szilvapálinka valószínűleg soha nem megy ki a divatból. Nem véletlen, hogy TOP Pálinkakiválóság minősítést kapott ez a termékük, további hat pálinkájukkal együtt. A kiválóság milyen arányban köszönhető a gyümölcsnek, a főzdének, és Csobolya Attila pálinkafőző mester munkájának?

– Sokaknak talán meglepetésként hat, de Magyarország első eredetvédett terméke a Szatmári Szilvapálinka. E termék lajstromszámba való bevezetése a vállalatunk akkori vezetéséhez fűzhető még 1999-ben. Ezért is kívánjuk a Szatmári Szilvapálinka értékállóságát bemutatni nagy rendszerességgel mind a szakma, mind a fogyasztók előtt. Másik büszkeségünk pedig a Szabolcsi Almapálinka, ami úgyszintén az első eredetvédett termékek egyike. Ha az elmúlt két év legrangosabb versenyeinek díjazását nézzük, akkor elsők közt az Exclusive Jonathan Almapálinkát kell kiemelni, amely „Magyarország legjobb pálinkája 2021” elismerésben részesült. Az említett Exclusive Szatmári Szilvapálinkát tölgyfahordóban érleljük, mely TOP Pálinkakiválóság lett 2022-ben, illetve a napokban a Gyulai Pálinkaversenyen a Champion díjjal jutalmazott Exclusive Érlelt Almapálinkánk lett a legkiemelkedőbb. Ezekhez a sikerekhez pedig elengedhetetlen mind a három alaptényező kölcsönös hatása, tehát a hibátlan gyümölcs-kiválasztás, a gondos érlelési folyamat, és nem utolsósorban a pálinkafőző mesterünk szenvedélyes munkája.  

– A hazai gyümölcspárlatok eredetvédettségében milyen szerepet játszott az önök cégcsoportja?

– A pálinka név uniós levédetésében meghatározó szerep jutott a Várda-Drink Zrt. – akkoriban még rt. – vásárosnaményi pálinkafőzdéjének. 2002 tavaszán szakemberekből álló küldöttség indult Magyarországra, hogy megtekintsék, mire is olyan büszke ez az ország, hogyan is készül a védeni kívánt pálinka. Tény, hogy a Várda-Drink Rt. vásárosnaményi főzdéje volt az egyetlen az országban, amely nyitott volt a fogadásukra. 2002. április 16-a volt a nap, amikor az Európai Szeszesital Szövetség vezetője, Norbert Boutard két munkatársa kíséretében meglátogatta az üzemünket. 

   Kicsit tartottunk tőle, hogy az 1930-as évek uradalmi gazdaságából lett főzdeépület, és a közel hatvanéves berendezések látványa elriasztja a vendégeket, de a belga és francia összetételű bizottság két, igen felkészült hölgytagja a lényegre koncentrált. A még nyers, nagy sietve ötven fokosra beállított párlatot elismerően kóstolgatták, és a kisüsti berendezések több évtizedes múltját is előnynek tekintették. Az éppen virágzó gyümölcsösünk látványa, valamint a megismételt kóstolás csak tovább erősítette a látogatóinkban, hogy a védeni kívánt termékünk megfelel a legfontosabb elvárásoknak: a pálinkánk kellő múlttal, több évtizedes termelési tradícióval, és semmivel össze nem téveszthető minőséggel rendelkezik.

   A látogatás záróakkordjaként Kisvárdán hangzott el a rég várt bejelentés: a bizottság elfogadja és támogatja Magyarország számára a pálinka kizárólagos névhasználati jogát!

– Egyik alapítói voltak a Szatmár-Beregi Pálinka Lovagrendnek. Milyen módon és milyen eszközökkel tudják terjeszteni a kulturált pálinkafogyasztást?

– A Lovagrend létrehozásában Csobolya Attila pálinkafőzőmesterünk játszott kiemelkedő szerepet. A kulturált pálinkafogyasztás legjobb példája pedig a saját példamutatásunk. A szakmához elengedhetetlenül kapcsolódó alázatosság, a minőség iránti elkötelezettség és a mérsékletes, kulturált fogyasztás ma már alapkövetelmény. A pálinkafogyasztás pedig kulináris élvezetté, a magyar gasztrokultúra ékes részévé vált, amit mindenhol és minden meglévő eszközünkkel támogatni kívánunk. Ennek nagyszerű példái voltak az évenként megrendezett pálinka gálaesteink, melyeken a felkínált pálinkáinkhoz a Gundel és a La Perle Noire étteremmel és további kiváló szakácsokkal közösen alkottuk meg az egész estés menüsorokat. Nagyon büszkék vagyunk a Gundel étteremmel közösen megalkotott öt pálinkakoktélra is, melyek egyedi üdvözlő, illetve könnyű társalgó italokként lettek népszerűek.   

– A társadalmi szerepvállalás fontos a cég életében? Milyen területeket támogatnak?

– Büszkén vállaljuk a Kisvárdához fűződő több mint százéves kötődésünket, és az alkalmazottjainkkal tartott, esetenként generációkon is átnyúló személyes kapcsolatokat. Ezért lehetőségeink szerint elsősorban a helyi szervezeteket, sport- és kulturális eseményeket támogatunk. Lelkesen szurkolunk a kisvárdai focicsapatnak, éveken át a Leszfeszt zenei fesztivál fő támogatói közt voltunk. Tavaly pedig egy felejthetetlen 100 éves szülinapi bulira hívtuk meg Kisvárda és környéke lakóit, melyre több mint 10 000 ember jött el, és velünk együtt ünnepelt. A COVID-járvány alatt megtanultuk, hogy apróbb dolgokkal is sokat lehet segíteni. Mi ingyenes ásványvízzel támogattuk akkor a szolgálatot teljesítő helyi egészségügyi dolgozókat és a szépkorúak otthonát. A legfontosabb küldetésünknek viszont azt tartom, hogy a vállalatnál dolgozóknak biztos, tisztességes és perspektivikus megélhetést biztosítsunk.