A természet csodáit kínálja Zalakaros

Zalakaros

A fürdő megnyitása óta 30 millió vendég fordult meg Zalakaroson, ahol tudják, hogy a siker titka a minőségi munka, az innovatív gondolkodás és a jó marketing. A város a természet csodáit kínálja lakóinak és vendégeinek. Az eredményekről és a tervekről Novák Ferenc polgármestert beszélt magazinunknak.

‒ Csodálatraméltó a város fejlődésének üteme – mondta a megyei közgyűlés elnöke Zalakarosról. Mivel érdemelték ki ezt az igen hízelgő jellemzést?

‒ 55 éve, 1965-ben nyílt meg a fürdő, s azóta több mint 30 millió vendéget fogadott. Szoktam mondani, hogy három magyarországnyi ember nem tévedhet… Gyönyörű természeti környezetben élünk, adottságainkkal jól sáfárkodunk. Mottónk: Meríts erőt a természet csodáiból! Ebbe természetesen a fürdő is beletartozik. Korábban is érdekes volt a település története, de a térképre Zalakarost a fürdő tette fel. Azóta valóban elképesztő fejlődésnek lehetünk tanúi, amit sorozatos innovatív ötletek generáltak. Sok mindenben jártunk, járunk ma is az élen. A fedett fürdőt 1975-ben adtuk át, a gyógykertet 1992-ben. 1998‒99-ben az első élményfürdők egyike itt nyitotta meg kapuit. Hatalmas ugrás volt 2012‒13-ban a gyermekvilág élményrészleg létrehozása, de Magyarország hatodik legnagyobb csúszdaegyüttese is itt épült meg, a közelmúltban pedig óriási szaunavilágot alakítottunk ki. Szerencsés, hogy 98 százalékban az önkormányzat a tuljadonosa a fürdőnek, így a fejlesztéseket összhangba tudjuk hozni. Mivel az a célunk, hogy legyen jó élni és pihenni Zalakaroson, a turizmus mellett a települést is fejlesztjük. Most például egy egészségház létrehozására pályáztunk.

‒ Nem beszélve arról, hogy hozzáfogtak egy új városközpont kialakításához…

‒ November óta építjük a gyógyhelyi városközpontot, ami az elmúlt évtizedek második legjelentősebb beruházás Zalakaroson, és széles körben érinti a települést. Építünk a sportpálya helyén egy látogatóközpontot, fedett szabadtéri színpaddal és nézőtérként is funkcionáló háromezer fő befogadására alkalmas rendezvénytérrel. Célunk, hogy bővítsük a minőségi szabadidő-eltöltési lehetőségeket. Az új fogadóépület helyet ad kulturális és művészeti programoknak, maga a tér szabadtéri rendezvényeknek, koncerteknek. Az arborétumot sétányokkal és számos élményelemmel bővítjük, korszerűsítjük a kertmozi világítástechnikáját és a játszóteret, kialakítunk egy aktív fitneszparkot, illetve közműfejlesztés, parkolóépítés is tartozik még a projekthez, amelyet a kormány egymilliárd forinttal támogat.

‒ Milyen egyéb fejlesztési terveik vannak?

‒ Az Európai Bizottság által meghirdetett, az audiovizuális ipar és média támogatási programok keretében Križevci és Konjice önkormányzataival konzorciumban valósítjuk meg a „Mi kis mozink, avagy az újra gondolt vászon” elnevezésű projektet. Ennek keretében egy interaktív, kulturális közösségi teret szeretnénk létrehozni és fenntartani a moziélmény újragondolásával. 

Szintén nemzetközi együttműködésben valósul meg a „Playful Water”. Ebben a projektben magyar és horvát települések közös víz- és sportesemények szervezését vállalták. A határokon átnyúló tevékenységek mellett Zalakaroson, Légrádban és Drnjében új vízi attrakciók ‒ vízi játszóterek és szökőkutak – is épülnek.

‒ Ismét egy sor díjat gyűjtött be a fürdő, illetve a város. Minek tulajdonítja a sikert?

‒ Ezek az eredmények elsősorban Zalakaros egyedülálló kínálatának, a négyévszakos családi fürdőnek és a szállodáknak köszönhetőek, valamint annak a közösen befektetett munkának, amelyben a turisztikai szereplőkkel összehangolt, adatvezérelt városmarketing-tevékenységet sikerült megvalósítanunk. Folyamatosan nő a vendéglétszám, bővülnek a szálláshelyek. Az elmúlt 10 évben robbanásszerűen fejlődik a kerékpáros turizmus, ami nagyon jól illeszkedik a gyógyhelyi profilhoz. 

‒ A vendégforgalom terén milyen trendek figyelhetők meg?

‒ 2019 első 11 hónapjában 197 227 vendég töltött el több mint 622 ezer vendégéjszakát a település kereskedelmi szálláshelyein. Ez közel 5 %-os növekedést jelent a szintén erős 2018-as adatokhoz képest. A külföldi vendégéjszakák 7%-kal növekedtek, de a vendégéjszakák többségét, 75%-át még mindig a hazai vendégek generálják. A külföldi stratégiai „küldőpiacaink” továbbra is Németország, Csehország, Ausztria és Szlovákia.

‒ Mivel készülnek idén annak érdekében, hogy továbbra is fenntartsák az érdeklődést Zalakaros iránt?

‒ 2020-ban is folytatjuk „Hat érzék” programunkat, amelyben egyedülálló módon az érzékszervek szerint fűzzük élményláncra a zalakarosi és a térségi attrakciókat, szolgáltatásokat. Ebben az évben az impozáns látványelemek és az élménnyel teli ízek kapnak főszerepet, utóbbi a jó zalai bor megyei szintű népszerűsítésének jegyében.

Tavaly egyedülálló összefogással hirdettük meg a Go Bike integrált városmarketing-programunkat, amit 2020-ban Go Bike 2.0 néven viszünk tovább, kifejezetten a Giro d’Italia tiszteletére. A Zalakarosi Fürdő és a szállodák bringás kedvezményekkel, a Tourinform-iroda és a Kerékpáros Centrum akciós kerékpárbérléssel, a város családi szemléletformáló túrák szervezésével csatlakozik a kampányhoz. Emellett koncertekkel, családi kísérőprogramokkal, új attrakciókkal és meglepetésekkel készülünk. 2020 a gyermekek éve lesz Zalakaroson, ezért a gyermekbarát programok külön figyelmet kapnak, de még ebben az évben el kell kezdenünk a gyógyhelyi városközpont piaci bevezetését is. Munkánk során továbbra is a minőségre törekszünk, teret adunk az innovációnak, és nem feledkezünk el a marketingről sem.