A megyei kormányhivatal minden polgár szolgálatában áll

Kormányhivatal

Valamennyi honfitársunknak jogos elvárása, hogy ügyeiket hatékonyan, gyorsan és egyszerűen intézhessék, és ebben az állam segítséget nyújtson számukra. Ennek eszköze pedig egy eredményesen működő, integrált intézményrendszer. A Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottjától, Kovács Ernőtől kértünk interjút.

− A megyei kormányhivatal rendkívül sokrétű feladatainak ellátását milyen létszámú és összetételű munkatársi gárda biztosítja?

− Hivatalunkban e pillanatban 1959-en dolgoznak, s hozzájuk csatlakoznak még azok a munkatársak, akik egy-egy konkrét projekt megvalósításában segítenek bennünket. Ilyenek például a GINOP-os pályázatok. Megyénk a közigazgatás átalakításának egyértelműen nyertese. A 15 kormányablak a tavalyi évben több mint 800 ezer ügyfelet fogadott, és közel 250 ezer ügyben járt el. Napjainkban már hozzávetőlegesen 1600 ügykörben kereshetőek fel a hivatalaink. Jól felkészült, szakképzett kollégáim lelkiismeretesen látják el munkakörüket. A legjellemzőbb ügycsoportok egyébként a személyi és lakcímigazolvánnyal, valamint a járműnyilvántartással és a vezetői engedéllyel kapcsolatos feladatok, azonban a kormányablakok hatáskörébe nem tartozó ügyekben is minden esetben megfelelő tájékoztatást nyújtanak a munkatársaim.

− A 2014. júliusi hivatalba lépése óta mennyiben változott, korszerűsödött Bács-Kiskun megye közigazgatása?

−  Az úgynevezett első generációs kormányablakok 2011-ben kezdték meg működésüket a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban. Kecskeméten akkor még csupán 45 ügykörben, mindössze hat ügyintézővel látták el feladataikat. Az új generációs kormányablakok megnyitása 2014 februárjától folyamatosan történt, azok már 250 ügykörben jártak el. Az állampolgárok a kormányablakokban ma közel 1600-féle ügykört intézhetnek, kezdeményezhetnek, illetve kaphatnak tájékoztatást az eljárás menetéről. A hivatali épületek korszerűsítését, belső tereinek ügyfélbarát átalakítását, az infrastrukturális fejlesztéseket hosszan sorolhatnám. Egy újdonságról azonban hadd szóljak bővebben. 2018 júniusától járja Bács-Kiskun megye településeit a kormányablak-buszunk. Az elmúlt hónapokban öt járás illetékességi területén jelent meg e mozgó ügyfélszolgálat, és több mint ezer ügy intézésében segítették kollégáink a lakosokat. Az ügyfelek mindenütt örömmel fogadják, hogy ügyeiket helyben intézhetik, és várják a busz településükre érkezését. Természetesen a kormányablak-busz mellett az ügysegédi rendszer továbbra is működik, s az ügyfél-elégedettségi mutatókra mindannyian büszkék lehetünk.

− A megyében kiépült-e mára a teljes kormányablak-struktúra?

− A 11 járásban jelenleg 17 kormányablak működik, a következő a lajosmizsei lesz, amelynek a fejlesztési forrásai már rendelkezésre állnak. A polgármesteri hivatallal megkötöttük a megállapodást, és várhatóan 2019 elején nyithatja meg kapuit Bács-Kiskun megye 18. kormányablaka. Mellettük a Dunavecsén, Szabadszálláson és Kerekegyházán működő okmányirodák természetesen továbbra is várják ügyfeleiket.

− Az elkövetkező években milyen új feladatok várnak a megyei kormányhivatalra, gondolunk itt elsősorban az elektronikus ügyintézés szélesítésére?

− Hadd kezdjem azzal a válaszomat, hogy éppen most zajlik a hazai közigazgatási rendszer kormányzati szintű áttekintése, ugyanis a polgárbarát ügyintézés további korszerűsítésének, illetve egyszerűsítésének érdekében könnyen elképzelhető, hogy bizonyos ügycsoportok kikerülhetnek a kormányablakok hatásköréből, s „hatósági ügy” helyett csupán bejelentési kötelezettségűvé válhatnak. Példa erre az építési engedély, ahol bizonyos esetekben az állampolgár az építési szándék bejelentése után mindössze 15 nappal, annak jogerőre emelkedése után már el is kezdheti az építkezést. Ami pedig az elektronikus ügyintézés szélesítését illeti, annak előfeltétele a minisztériumok és az egyéb közhivatalok adatbázisainak, számítógépes rendszereinek összehangolása, az egységes, országos adatbázis létrehozása.

Fontos még megemlítenem, hogy a megye nyolc kormányablakában már jelen vannak a NAV munkatársai, s a leggyakrabban előforduló adóügyekben – minden adózói kör igényeit lefedve – az adóhatóság által ellátott 89 ügykör immár elérhető az állampolgárok számára a hivatalainkban is. Végezetül pedig kötelességemnek érzem elmondani, hogy köszönettel tartozom valamennyi munkatársamnak, akik lelkiismeretesen, nagy felelősséggel és szakértelemmel végzik nap mint nap munkájukat. Ők a garanciái az ügyfélbarát közigazgatási rendszer további korszerűsítésének, jobbításának.