A megyei kormányhivatal megfelel a jelen és a közeljövő kihívásainak

Kormányablak


A jogszabályi háttér változásai egytől egyig az ügyfélbarát közigazgatás elősegítését szolgálják. Dr. Juhász Tündével, a Csongrád-Csanád megyei Kormányhivatal kormánymegbízottjával a veszélyhelyzet idején végzett munkájukról, az eddig elért eredményeikről és a jövő feladatairól beszélgettünk.

‒ Megkerülhetetlen a kérdés: mi indokolta idén júniusban a megye nevének megváltoztatását?

‒ Csongrád-Csanád megye jelenlegi területe az 1945 előtti közigazgatási rendszerben három vármegyét foglalt magába. Idén Trianon százéves évfordulója volt az apropó ahhoz, hogy valamiféle jelképes „kárpótlást” kapjanak az itt élők, a megye nevével is erősítve elsősorban a csanádiak identitását, e tájhoz való kötődésüket. 

‒ Mennyiben változtatta meg önnek és kollégáinak mindennapi munkavégzését a hazai járványhelyzet? Mi az, ami a megváltozott körülmények gyakorlatából továbbvihető a jövőben is?

‒ Azt gondolom, hogy a megyei kormányhivatalok korábban is már számos alkalommal bizonyították hadrafoghatóságukat. Büszkén vallom, hogy a modern közigazgatás legéletképesebb szervezetét hoztuk létre 2011-ben. Ennek köszönhetően minden váratlan, be nem azonosítható feladat megoldója a megyei és a járási kormányhivatalok voltak. A járványügyi veszélyhelyzetet is kellő fegyelemmel és maximális hatékonysággal oldották meg a kollégáim. Nálunk nem volt semmiféle működésbeli korlátozás, illetve egyedül annyi, hogy előre egyeztetett időpontban fogadtuk az ügyfeleinket, továbbá igyekeztünk a digitális térben intézni az ügyeiket. A jövőre nézve ez utóbbi a legfontosabb tanulsága a veszélyhelyzetnek. Egyébként is régi vesszőparipám, hogy fokozatosan erősítsük az e-közigazgatás meghonosítását.  

‒ A visszajelzések alapján érzékelik-e ügyfeleik, hogy a megyei kormányhivatal munkatársait a szolgáltató szemlélet meghonosítása vezérli?

‒ Mivel évről évre rendszeresen mérjük az ügyfél-elégedettséget, s az egytől ötig terjedő skálán 4,8 az átlag, úgy gondolom, jó úton haladunk. Ezt a színvonalat igyekszünk tartani. Az átlagos várakozási idő a megyei kormányablakoknál egyébként mindössze nyolc perc. A jogszabályváltozások szintén az ügyfelek érdekeit szolgálják.

‒ Közeledve az esztendő végéhez, hogyan értékeli a hivatal idei munkáját?

‒ Persze mindig mindent lehet még jobban, még gyorsabban és még hatékonyabban megoldani, mégis azt mondhatom, hogy munkatársaim jól helytálltak a veszélyhelyzet hónapjaiban. Természetesen tapasztaltuk azt is, hogy nem elsősorban szakmailag, hanem mentálisan mekkora kihívás volt mindez a kollégáim számára. Viszont látható volt az is, hogy erősödött az együttműködés kultúrája, mindenekelőtt a népegészségügy területén. S megmutatkozott az is, hogy a honvédség, a rendőrség és a katasztrófavédelem miképpen teljesít éles helyzetekben. Csongrád-Csanád megye különleges helyzetben volt az országhatárok közelsége miatt, gondolok itt a fertőzések viszonylag magas számára, de összességében jól vizsgáztunk. 

‒ Várnak-e új feladatok 2021-ben a Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatalra?

‒ Említettem már korábban az e-közigazgatás erősítésével kapcsolatos feladatainkat. Egy nagyobb uniós projekt részeként mi több, mindenekelőtt szociális és igazgatási területen próbálunk újabb megoldásokat bevezetni. A kormányhivatalok előtti világban a szakigazgatási szerveknek nevezett, különböző állami feladatokat ellátó intézmények szigetszerűen működtek. Ahhoz, hogy e „szigetek” közötti ügyintézés egyszerűbb és gyorsabb legyen, ezek összekapcsolása, az adatbázisok tisztítása nekünk ma már létkérdés. Az e-közigazgatás szélesítésének egyik eszköze a korábbi korlátok lebontása. Több ilyen irányú szervezetépítési fejlesztés országos szintű bevezetés előtt áll. Mi közepes nagyságú megye vagyunk, közepes nagyságú szervezettel, ám ezzel együtt több mint 1500 kollégám látja el a feladatokat. A jövő nyilván tartogat még számunkra újabb kihívásokat, amelyeknek szervezetfejlesztéssel, vezetői tréningekkel, továbbképzésekkel igyekszünk majd megfelelni. Dolgozunk egy munkáltató márka megteremtésén, amelynek az a célja, hogy a kormányhivatal, sőt a teljes hazai közigazgatás vonzóvá tétele pozitív irányba forduljon. Azt szeretnénk elérni, hogy a munkánknak legyen társadalmi presztízse, illetve legyenek elkötelezettek a hivatali dolgozók. Ennek érdekében, egyéb megoldások mellett, szeptember elejétől lépéseket tettünk a rugalmasabb munkavégzés irányába. A hazai közigazgatás 2011 óta tartó megújítása szerintem egyszer önálló fejezet lesz a magyar történelemkönyvekben.