A megyei kamara a vállalkozásokra fókuszál

GYMS

A nyugat-dunántúli régiót az ország gazdaságilag legfejlettebb területei között tartják számon, ám nemzetközi összehasonlításban többnyire csak a multinacionális cégek számítanak versenyképesnek. A kis- és középvállalkozások lehetőségeiről beszélgettünk Pintér-Péntek Imrével, a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökével.

– Hol tart jelenleg a megye gazdasága?

– Győr-Moson-Sopron megye gazdasága kétarcú. Ha kelet felől nézzük, akkor a mi megyénk – Budapest után – a legfejlettebb térségek közé tartozik. Ha viszont nyugatról vagy északnyugatról nézzük Magyarországot, akkor már korántsem ilyen rózsás a kép. Mi a kamara részéről igyekszünk a legjobb gazdasági környezetet kialakítani a vállalkozók számára. Megyénk gazdasági húzóerejét azok a multik adják, amelyek az elmúlt évtizedekben települtek a régióinkba. A kis- és középvállalkozásoknál már sokkal árnyaltabb a helyzet. Ha megnézzük, hogy mit fejlődtünk 1989 óta, akkor akár büszkék is lehetnénk, de ha a nemzetközi versenyképességünket nézzük, akkor a több mint három évtized alatt szinte semmit sem hoztunk be a hátrányunkból. Sajnos hatékonyságban, hozzáadott értékben még csak közelíteni sem tudunk a határon túli régiókhoz. Meg kell tanulnunk a megyében lévő multicégektől a hatékonyságot, a hozzáadott értéket növelő képességet. Ha nem alkalmazunk más módszert a kkv-k tekintetében, mint az elmúlt 20-25 évben, akkor nem tudunk felzárkózni a szomszédos régiókhoz. 

– Ezek szerint munkaerőhiány van a megyében?

– Sajnos sok kiváló képességű, jól felkészült szakember nem itthon vállal munkát, hanem külföldön. Ha ezeknek az embereknek nem tudunk olyan feltételeket biztosítani, hogy itthon maradjanak, akkor a problémák csak fokozódnak. Aki Magyarországot vizsgálja, azt mondja, hogy Szlovákia előtt járunk. Csakhogy nekünk nem Szlovákiával kell versenyeznünk, hanem a szomszédos pozsonyi régióval, amely az egy főre jutó GDP tekintetében megelőzte a bécsi régiót.

– Mit tud tenni a kamara annak érdekében, hogy itthon maradjanak, illetve hazajöjjenek a jól felkészült szakemberek?

– Két éve gazdaságfejlesztési munkacsoportokat hoztunk létre három térségben: Győrben, Mosonmagyaróváron és Fertő-Rábaközben. Az volt a cél, hogy ezekben a térségekben 200 vállalkozó bevonásával tíz témakörben gondoljuk végig a teendőket, és tegyünk javaslatokat. Ezek birtokában ülünk le a helyi önkormányzatokkal, hogy megbeszéljük a kitörési pontokat. Az önkormányzatok is elkezdtek azon gondolkozni, hogy a vállalkozókkal összefogva sokkal szebb jövőt tudjunk felrajzolni magunknak. A lényeg az, hogy rádöbbentsük az önkormányzatokat arra, hogy együttműködés nélkül nem tudjuk felvenni a versenyt a szomszédos régiókkal. 

– Az oktatás mennyiben tud hozzájárulni a megye gazdaságának fejlődéséhez?

– Elkötelezettek vagyunk a duális képzés iránt. Nagyon fontos, hogy a kis- és középvállalkozásoknál képzett diákok minden vállalkozásnál gyakorlati képzőhelyen, vagy az iskolákban is hasonló színvonalon legyenek felkészítve a szakmájukra. Ennek érdekében kidolgoztunk egy minőségbiztosítási rendszert, amit a körülbelül 400 duális gyakorlati képzőhelynek ajánlunk ki azért, hogy felkészülten és minőségtudatosan foglalkozzanak a diákokkal. Én azt mondom, hogy jelenleg nincsenek hiányszakmák, mivel egyik szakmára sincs elég szakemberünk. A munkahelyeknek mindent meg kell tenniük azért, hogy a fiatalok megszeressék az adott szakmát, és ott akarjanak maradni a vállalkozásnál.

– A megye logisztikai szempontból kiváló helyen fekszik. Mennyire tudják kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket?

– Győr-Moson-Sopron megye az észak-déli és a nyugat-keleti korridorban helyezkedik el, ami nagy lehetőségeket kínál. Ide valójában már csak egy nagy cargo repülőtér kellene, amit én például Pápára tennék, főleg az után, hogy elkészül Győr és Pápa között a 2×2 sávos gyorsforgalmi út. Az M1-es autópálya nem vitás, hogy telített, ennek ellenére jómagam az M8-as kiépítését szorgalmaznám először. Ezzel létrejönne délebbre egy párhuzamos autópálya, ami az M1-es mentőútja lehetne. Ezt minél több helyen, észak-dél irányban össze kellene kötni az M1-essel. Az M8-as fejlesztése után lenne érdemes nekiállni az M1-es 3×3 sávossá szélesítéséhez.

– Győr-Moson-Sopron megye turisztika szempontból is kiemelt területnek számít…

– Létezik egy csodálatos természeti adottságunk, amit úgy hívnak, hogy Szigetköz. Át kellene gondolni, hogyan tudnánk okosan kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket. Van egy Mosoni- és egy Öreg-Dunánk. A kettő között vagy ezer sziget található. Úgy gondolom, ebből a helyből turisztikai csodát lehetne létrehozni.