A hazai turizmus és vendéglátás meghatározó szervezete

vital

Az ötvenöt évvel ezelőtt megalakult szervezet, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége napjainkban – az egész országot lefedve – hét régióban fejti ki szakmai-érdekképviseleti tevékenységét. Az MSZÉSZ alelnökétől, Juszkó Anitától kértünk interjút. 

– Május közepén az Aquaworld Resort Budapestben rendezte meg LVII. Közgyűlését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége, az MSZÉSZ. Mi minden történt önöknél az előző közgyűlés óta?

– Az MSZÉSZ félévente tart közgyűlést, a tavaly novemberire a Radisson Blu Béke Hotelben került sor. A kilátások, a várakozások, az előrejelzések hasonlóak voltak idén tavasszal is, mint 2022 őszén. Pozitív változás, hogy az energiapiac stabilizálódni látszik, jelentősen csökkentek az energiaköltségek, s ez bizakodásra ad okot. A turisztikai forgalmat illetően dinamikusan nő a csoportos beutazások, illetve az ázsiai légijáratok mennyisége, s így a vendégek száma is.

– Növekszik a Szövetség taglétszáma?

– A rendes tagok – szállodák, szállodavállalatok és éttermek – száma 2022 novemberében 498 volt, jelenleg pedig 505. Folyamatos a belépés a Szövetségbe, s ez annak köszönhető, hogy rendezvényeinken sok hasznos és aktuális információt osztunk meg tagjainkkal. Nem csupán a turisztikai trendekről, hanem adózási és jogi kérdésekről, de ezek mellett lehetőség nyílik kapcsolatépítésre, kötetlen beszélgetésekre és a jó gyakorlatok megosztására is.

– Képesek egyfajta érdekvédelemre, lobbitevékenységre?

–  Példaként említem, hogy tavaly az újraindulást támogató turizmusfejlesztési hozzájárulás átmeneti felfüggesztése meghosszabbításának érdekében számos egyeztetésen vettünk részt, s ennek eredményeként 2023 márciusának végéig nem terhelte ez az adószerű kiadás a szállodákat. Emellett fontos sikernek értékeljük azt is, hogy energiaköltség-támogatást és energetikai beruházásokra vonatkozó önerőtámogatást kapott a szakma.  Úgy látjuk, hogy a fenntartható üzemeléshez nyújtott támogatások elengedhetetlenek a jelenlegi helyzetben, így ez az egyik prioritása a Szövetség lobbitevékenységének. Mindezeken túl nélkülözhetetlennek tartjuk a munkaerőproblémák megoldása érdekében a megfelelő utánpótlás-nevelést, illetve a digitalizáció erősítését, fejlesztését a szállodákban.

– Az MSZÉSZ 2009-ben egyike volt annak hat szervezetnek, amely megalapította az európai szállodák egységes kategorizálását szolgáló Hotelstars minősítési rendszert. Hogyan állnak a hazai szállodák a kötelező minősítéssel?  

– Magyarországon a szálláshelyek minősítése immár kötelező, így állami irányítással történik a Hotelstars minősítés is. Véleményünk szerint a nemzetközi minősítési rendszer mind a külföldi, mind a belföldi vendégek számára egyértelműbbé teszi, hogy milyen szolgáltatásokat nyújtanak a különböző kategóriájú hotelek. Az egységes minősítés megkönnyíti az eligazodást az önálló, nemzetközi láncokhoz nem tartozó szállodák esetében is. Úgy gondoljuk, hogy minőségi javulást jelent a kötelező minősítés, mivel minden kategóriában előírt kritériumok vannak, és legyen szó akár egy- vagy ötcsillagos szállodáról, a tisztaság és a megfelelő állapotban lévő bútorok, berendezések mindenhol alapkövetelmények. 

– A Szövetség egyik legrangosabb eseménye Az év szállodája díjátadó… 

– 2013 óta egyre több és több szálloda érzi fontosnak azt, hogy megmutassa kiemelkedő teljesítményét, s részt vegyen a pályázaton. Öttagú, független szakmai zsűri végzi az értékelést, megadott szempontrendszer alapján. Az idei évben fordult elő először, hogy pontszámra azonos eredmény született az egyik kategóriában, így két szálloda nyerte el a budapesti 4* limited service díjat.  Az Év szállodája 2022 pályázat alkalmával országos 3*, budapesti 4* limited service, budapesti 4* full service és vidéki 4* kategória került meghirdetésre.

– A szállodaipar teljesítménye, a vendégéjszakák száma országosan visszaállt már a COVID-járvány előtti szintre?

– A tavaszi adatokat nézve sajnos még nem mondható el, hogy teljesen visszaállt volna a forgalom. Egyértelműen hiányzik az amerikai piac, melyet a közvetlen légijárat hiánya okoz, illetve az ázsiai légiforgalom és azzal együtt a kínai csoportok száma is most kezd csak emelkedni. Az év első három hónapjában sajnos mind a külföldi, mind a belföldi vendégéjszakák száma a 2019. évi alatt maradt a hazai szállodákban, de a nyári várakozások pozitívak. 

– Hagyomány, hogy a közgyűlések közti időszakban az ország hét pontján régióüléseken vitatják meg a szállodai szakemberek az aktuális kérdéseket. A programból az látszik, hogy visszatérő téma a szakmai utánpótlás. 

– Már a COVID előtt is komoly munkaerőproblémákkal küzdött a szakma, s ezt a bizonytalanná váló gazdasági környezet csak fokozta. Drámaian csökken a szakképzésre és a turizmus-vendéglátás felsőfokú képzésre jelentkezők száma, annak ellenére, hogy a bérezés már számos helyen versenyképes az adott régióban. A szállodaipari munka rendkívül változatos, pörgős, sok a fejlődési és előrelépési lehetőség, amit a fiatalok keresnek, így bízunk abban, hogy csak átmeneti megtorpanásról van szó.

– A fővárosi vagy a vidéki szállodák várják jobb helyzetben az idei nyári szezont?

– Budapesten mindig is nagyobb volt a szállodák forgalma, mivel a szabadidős vendégkör mellett jelentős az üzleti vendégforgalom is. Ráadásul a külföldi vendégforgalom miatt nincs akkora szezonális kitettsége a fővárosi hoteleknek, mint a vidéken lévőknek. Emiatt a budapesti szállodák a téli időszakban is nyereségesen tudnak működni, míg vidéken sok esetben a téli hónapok veszteségesek. A nyári hónapok országos szinten magas foglaltságúak, így minden szálloda előrejelzése pozitívan alakul.

– Idén ünnepeli megnyitásának 10. évfordulóját a kecskeméti Hotel Four Points by Sheraton. Ön a kezdetektől vezetőként dolgozik ebben a szállodában. Mi a legnagyobb különbség a tíz évvel ezelőtti és a mostani vendégigények között?

– Már az elején világossá vált, hogy az üzleti turizmus kerül a fókuszba, ezért ebbe az irányba indult el a fejlesztés. Elvárás volt, hogy egy nemzetközi mércével mérve is magas színvonalú szálláshely jöjjön létre, egy brand választásával. A Four Points by Sheraton márkára esett a választás, ami egyfajta könnyed üzleti eleganciát testesít meg. Aztán az évek visszaigazolták, hogy valóban ez az a szolgáltatáscsomag, amire az ideérkező vendégeknek szükségük van. Én azt gondolom, a tíz év alatt a vendégek igényei nem változtak, továbbra is ár-érték arányban keresik a számunkra legmegfelelőbb szolgáltatásokat és szállodákat. Ugyanakkor természetesen előtérbe kerültek a digitális megoldások, amiben talán a legszembetűnőbb változás, hogy nagyon lerövidült a foglalási idő, s ez komoly kihívást jelent a szállodai operációs rendszerek számára.