A Göcsej kapujában tesztelik majd a jövő járműveit

Smartcity

A dimbes-dombos göcseji tájat bakancsos turistaként járva, gyönyörködve a dombhátakra felfutó vagy éppen a völgyekben megbúvó településekben, mi tagadás, meghökkenünk azon, hogy e csodálatos vidék országgyűlési képviselője, Vigh László egy tudományos-fantasztikus filmekbe illő autós tesztpálya miniszteri biztosa.

− Kezdjük tehát a beszélgetést egy igazi kuriózummal, nevezetesen a zalai járműipari tesztpályával…

− A járműipari tesztpálya projekttel végre sikerült egy valódi nagyberuházást telepíteni Zalaegerszegre, amely az egész térség számára kitörési pont lehet. A járműipari tesztpálya nemzetgazdasági szempontból is kiemelt beruházás, ráadásul teljes egészében hazai forrásból fog megvalósulni.

Az Európában egyedülálló, önvezető járművek vizsgálatára is alkalmas tesztpálya 42 milliárd forintos állami beruházással, 250 hektáros területen épül. A komplexum alapkövét 2017 májusában Orbán Viktor miniszterelnök részvételével helyeztük el Zalaegerszeg határában, napra pontosan egy évvel a hivatalos bejelentés után. A város környékén kialakítandó 5G-s informatikai hálózattal is összehangolva készülő tesztpálya közvetve és közvetlenül mintegy 350 új mérnöki álláshelyet teremt. A pályához benzinkút, szálloda és számos más kiszolgáló létesítmény épül, további munkahelyeket teremtve. Az óriási beruházás valószínűleg a környező településeket is érinti, ugyanis el kell látni majd infrastruktúrával, élelmiszerrel, szálláshellyel és sok egyébbel a komplexumot.

A beruházás első ütemében a fékteszteket lehetővé tévő zóna és a járművek kezelhetőségi pályája épül meg, illetve az autonóm járművek vizsgálatát biztosító zóna. Mindezek mellett kiépül a szükséges kommunikációs technológia és a kiszolgáló létesítmények egy része. A második ütemben megépül a nagy sebességű viszonyokra alkalmas ovális pálya a kiszolgáló épületekkel, és sor kerül a járműdinamikai tesztelemek további fejlesztésére. A tervek szerint 2019 végére készülhet el a teljes beruházás.

Időközben informatikai, elektronikai és járműipari cégek részvételével megalakult a Zalai Önvezető Jármű Klaszter az intelligens közlekedési rendszerek kutatás-fejlesztési és innovációs kapacitásainak összekapcsolására. A klaszter a tesztpálya fejlesztéséhez kíván hozzájárulni, s innovációs együttműködési keretet nyújt a szükséges termékek kifejlesztéséhez.

− Hogyan mutatná be választókerületét az olvasóinknak?

− A választókörzetben közel százezer polgártársam él. A központ a zalai megyeszékhely, Göcsej fővárosa, Zalaegerszeg. Két kisváros, Lenti és Zalalövő tartozik még a körzethez, s további 73 község, köztük az ország legkisebb települése, Iborfia is. A választókerület települései egész évben gazdag programokat kínálnak az itt élőknek és az idelátogatóknak egyaránt.

2014-ben választási ígéretem volt, hogy fellendítjük a térség gazdasági életét. Ugyanis a fejlődéshez gazdasági növekedésre, új munkahelyekre van szükség, s e területeken, büszkén mondhatom, a választókerület országos szinten is kiemelkedően teljesített. Zala megyében a munkanélküliségi rátát a 2010-es 12,6 százalékról 2017-re 4% alá sikerült leszorítani. Zalaegerszegen az előző négy évben több mint háromezer új munkahely jött létre, így 2017 végére 2,7 százalékra csökkent a regisztrált álláskeresők aránya a városban.

A jövőben is segíteni szeretnénk a helyi vállalkozásokat, új ipari parkok kialakításával, a szakképzési rendszer, valamint az itt található felsőoktatási intézmények fejlesztésével.

− Milyen fontosabb beruházások várhatóak a közeljövőben a választókerületében?

− A 2018-ban beinduló járműipari tesztpályára több nemzetközi céget is Zalaegerszegre szeretnénk csábítani, amellyel újabb, minőségi, jól fizető munkahelyek létesülnének. A tesztpálya fejlesztéséhez és a „smart city” programhoz kapcsolódóan Zalaegerszegen alakítják ki az 5G adatátviteli technológia tesztkörnyezetét, amelynek révén a járműiparban és az infokommunikációban is világpiaci vezető szerepre törekszik Magyarország. Zalaegerszeg és Balatonszentgyörgy között „okos” autóútként épül meg az R76-os gyorsforgalmi út. A 165 milliárd forintos beruházás révén végre közelebb kerül Zalaegerszeg a 235 kilométerre fekvő fővároshoz, ami a megyeszékhelyen élők és az ott működő cégek közös érdeke.

A Zalaszentiván és Zalaegerszeg közötti iparvágányon egy új logisztikai központot és konténerterminált létesítünk, mely az itt működő vagy ide települő cégeknek óriási versenyelőnyt biztosít. A három zalaegerszegi egyetemi karnak 4,4 milliárd forintos értékben sikerült forrást biztosítanunk, aminek köszönhetően új Duális Képzőközpont, valamint Innovációs Tudásközpont létesül, megújulnak a jelenlegi épületek és több kutatás-fejlesztési programot is el tudunk indítani a városban.

Közös kerékpáros turisztikai hálózatot alakít ki Szlovénia és Magyarország 2,3 millió euróból. 344 kilométernyi kerékpárutat jelölnek ki, Lendva és Rédics között pedig egy kerékpáros határátlépési pontot létesítenek. Több mint 30 km kerékpárutat építünk a választókerületben, összekapcsolva a már meglévőket a megyeszékhellyel.