A cégcsoport piaci sikere a vállalkozószellemben rejlik
A Continental Dohányipari Zrt., noha több mint két tucat országban értékesíti termékeit, olyan családi tulajdonban álló magáncég, amely több, Európában működő dohányipari vállalatot egyesít. Piaci sikereiket a folyamatos beruházásoknak és a haladás iránti elkötelezettségüknek tulajdonítják. Füzi Csaba vezérigazgatóval beszélgettünk.
− Több lábon álló multinacionális cégcsoporttá válni, megtartva közben a száz százalékban magyar tulajdont. Néhány éve így fogalmazta meg a céljaikat. Sikerült ezt elérniük?
− A cégcsoport legerősebb ága változatlanul a dohánytermékek gyártása és értékesítése, amely tovább erősödött az elmúlt években. A magyar dohánytermés 25 százalékát dolgozzuk fel, modernizáltuk a 127 éve működő sátoraljaújhelyi dohánygyárat, és az Országos Dohányboltellátó Kft.-ben is van részesedésünk. Mindezek mellett a mezőgazdasági vonal is változatlanul erős a cégcsoport palettáján. Egyéb élelmiszeripari vállalkozásokat viszont nem indítottak a tulajdonosok.
− Milyen dohányipari területeken érdekeltek?
− Talán arra vagyunk a legbüszkébbek, hogy az évek folyamán olyan termékskálát hoztunk létre, amilyennel nem sok közepes méretű dohányipari cég rendelkezik a világon. A cigarettán kívül fogyasztási dohányt, expandált dohányt, szivarkát, filteres cigarettahüvelyt és legújabban vízipipadohányt is gyártunk. Ez utóbbi a 2018-as, 1,6 milliárd forintos fejlesztésünk egyik eleme. Szintén ennek a beruházásnak a keretében végre új üzemcsarnokkal és raktárral is gyarapodtunk, amelynek építését a növekedésünk szinte kikényszerítette.
− Cégük hosszú évek óta tudatosan építi, bővíti nemzetközi piaci jelenlétét. Ma hány országba exportálnak?
− Jelenleg Magyarországon kívül 24 országban értékesítünk, termékeink száma meghaladja a 270-et. Ebben nincsen benne az expandáló üzemünk eladása, ahol a külföldi tulajdonostársak révén további országokba kerülnek a termékeink.
Büszkék vagyunk piaci pozícióink növekedésére, ugyanakkor fáradhatatlanul keressük az új lehetőségeket és kihívásokat.
− Mára milyen pozíciót vívott ki magának a Continental Zrt.?
− Nagyon fontos, hogy a dohányipart érintő minden új szabályozásnak és szigorításnak meg tudtunk, és reményeink szerint a jövőben is meg fogunk felelni. Csak az látja, aki benne él, hogy ez mennyire nem egyszerű feladat. Nagyon sok cég feladta már ezt a küzdelmet. Sátoraljaújhely városában a harmadik legnagyobb foglalkoztatók vagyunk, és az átlagos állományi létszámunk folyamatosan nőtt az elmúlt években. Természetes dohánnyal burkolt szivarkáink rangot vívtak ki maguknak a piacokon jó minőségükkel. Ennél a terméknél európai szinten is számon tartanak bennünket.
− Folyamatos fejlesztésre, innovációra törekvő vállalkozásként jellemzik a cégcsoportot. Ezen a téren milyen eredményeket értek el az elmúlt években?
− A mi innovációnk elsősorban a termékpalettánk bővítésében, az új technológiák adaptálásában és az új piacok meghódításában jelentkezik. Figyeljük a nemzetközi trendeket, és igyekszünk a lehető leggyorsabban kihasználni az adódó lehetőségeket. Az eddigi működésünk és eredményeink azt igazolják, hogy nem csináljuk ezt rosszul.
− Hogyan látja a dohányipar jövőjét?
− Szerintem sok hagyományos iparág jövője bizonytalanná vált a gyors fejlődés és változó világunk hatására, s hazudnék, ha azt mondanám, hogy bízom még további 127 év dohányipari működésben. Azt viszont kijelenthetem, hiszek abban, hogy a változás, például az újgenerációs dohánytermékek terjedése nem lesz olyan gyors, hogy meggátoljon bennünket a további fejlesztésben. Jelenleg minden nehézség ellenére optimista vagyok, és látok perspektívát a nálunk most kezdő fiatal szakemberek számára is.
− Azt vallják, hogy az emberi értékekre, kapcsolatokra nagy hangsúlyt helyeznek. Valójában mit takar ez a filozófia?
− Ma már négyszáznál is többen dolgoznak nálunk, de változatlanul tudjuk tartani a családias légkört. Nem jellemző a multinacionális cégeknél tapasztalható távolság a dolgozók és a menedzsment között, s maguk a tulajdonosok is szívesen találkoznak a kollektívával. Tapasztalható generációs különbség az idősebb és fiatalabb munkatársak között, de igyekszünk több eszközzel is simítani ezt. Az anyagi és erkölcsi megbecsülést mindenki érzi a csapatban.
− Milyen a cég társadalmi szerepvállalása?
− A város életében nagyon fontos a gyár. Nem csupán mint a legnagyobb iparűzési adóbefizető és fontos foglalkoztató, hanem mint felelős szereplője a város életének számos területen. Ápoljuk a hagyományainkat, például több mint 80 éve létezik a Dohánygyári Fúvószenekar, sikeres a Dohánygyári Önkéntes Tűzoltó Egyesület, részt veszünk a duális képzésben, és még sorolhatnám azokat a területeket, ahol aktívak vagyunk.