Zalaegerszegi járműipari tesztpálya: túl a projekt felén…

Zalaegerszeg

Az autonóm járműirányítás és az elektromos járművek térnyerése nemcsak a járműgyártókat, hanem a fejlesztőket is komoly technológiai feladatok elé állítja. E kihívások egyik fő meghatározója az elérhető tesztelési kapacitások korlátozottsága. 

Dr. Háry András, a zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója szerint a hagyományos tesztpályák közül több kizárólag a pályát működtető autógyár számára elérhető, a nyitott jellegű pályák pedig rendszerint telítettek. 

A zalai térség egyik legnagyobb beruházása a járműipari tesztpálya, amely egyedülálló lehetőséget teremt Zalaegerszegnek ahhoz, hogy nemzetközi szinten is jegyzett kutatás-fejlesztési és innovációs központtá váljon. A 250 hektáros tesztpálya egyedisége az, hogy más, hasonló objektumokhoz képest a jövőben egyre inkább meghatározó járműtechnológiák – az elektromos, az automatizált és önvezető járművek – kutatására, kipróbálására és tesztelésére is lehetőséget nyújt.

A projekt első szakasza 2019-ben már lezárult, megépült három tesztpályamodul és két épület. Az elkészült pályaelemek között van egy 300 méter átmérőjű járműdinamikai felület, amely alkalmas a leggyakoribb járműdinamikai és járműstabilitási tesztek elvégzésére, de akár a konvojban közlekedő járművek automatizált funkcióinak tesztelésére is. Szintén használatban van már a kezelhetőségi pálya, amelynek 2 kilométer hosszú és 12 méter széles, speciális kanyarokkal ellátott felületén elsősorban kormányozhatósági, vezethetőségi teszteket végeznek, de itt is lehet egyes automatizált funkciókat vizsgálni, mint a sávtartó vagy a távolságtartó elektronika működését. A harmadik elkészült modul a városi tesztekre lehetőséget nyújtó rész, a smart  city zóna első, 5 hektáros negyede, ahol elérhető egy kombinált többsávos útszakasz, emellett különféle parkolóasszisztens rendszerek tesztelésére alkalmas felületeket alakítottak ki.

A következő ütemben – tudtuk meg az ügyvezetőtől –, 2020-ban elkészül a fékrendszerek tesztelésére alkalmas pályaelem, egy országúti tesztszakasz, befejeződik a 1,5 kilométeres autópálya tesztszakasz építése és teljessé épül a smart city zóna. Emellett folynak a tesztpálya egyes moduljaihoz és a működtetéshez kapcsolódó technológiai beszerzések, és várhatóan 2021 végéig kerül sor a záró kivitelezési fázisra.

Bár még folyik a kivitelezés, a már elkészült pályaelemeket használatba vették a járműipari fejlesztő cégek. A zalaegerszegi tesztpálya iránt kifejezetten erős az érdeklődés, 2019-ben már több ezer órányi használatra került sor. A pálya használói Európa különböző országaiból érkeztek, de volt példa tengerentúli ügyfél tesztelésére is. A tesztpálya ‒ kutatás-fejlesztési infrastruktúraként ‒ helyszínt biztosít nem csupán az ipari fejlesztők, de kutatóintézetek és egyetemek teszteléseihez is. E téren szintén igen jelentős az érdeklődés, és folyamatosak a megkeresések. 

Végezetül dr. Háry András szólt arról is, hogy a járműipari tesztpálya szomszédságában 2019-ben adták át a Kutatási és Technológiai Központot, amellyel megkezdte működését a zalaegerszegi Tudományos és Innovációs Park Program első eleme. A központ a betelepülő vállalkozások és egyetemi kutatóhelyek, a járműipari tesztpályához kapcsolódó szervezetek, a térségi ipari szereplők, valamint a központ mögötti technológiai partnerek széles körű együttműködése a nemzetközi szinten versenyképes, tudásalapú mérnöki és kutatás-fejlesztési szolgáltatások nyújtása érdekében.