Komfort, kényelem és biztonság

PÉTÁV

A PÉTÁV Kft. büszke arra, hogy minden szempontból meg tud felelni a korszerű távhőszolgáltatás iránti elvárásoknak. Rentábilis működtetési feltételeket garantál a tulajdonosi körnek, jó üzleti partnerséget a beszállítóinak,és mindnet megtesz Pécs város levegőjének védelmében. Vida János ügyvezető igazgatótól kértünk interjút.

− Mikor alakult meg a cég, illetve volt-e jogelődje?

− 1967-ben alakult meg a PÉTÁV Kft. jogelődje, a távfűtés azonban öt évvel korábban, 1962-ben indult Pécsen. A kezdeti időszakot, hasonlóan a többi hazai nagyváros távhőszolgáltatásának kialakulásához, a gyors fejlődés jellemezte. A kilencvenes évektől már nem a növekedéssel járó problémák megoldása jelentette a feladatot, hanem a berendezések korszerűsítése, az új üzemviteli módszerek kidolgozása. A kétezres évek elején előtérbe került a fogyasztók energiatudatossága, korszerűsödtek a fogyasztói rendszerek is, ezzel egyidejűleg a társaság komoly piacfejlesztési tevékenységbe kezdett.  A 2010-es Pécs Európa Kulturális Fővárosa új létesítményeinél is a távhőt választották. 2013 óta a pécsi távfűtött lakások és intézmények ellátásához szükséges hőenergiát megújuló energiaforrásból biztosítja a Pannon Hőerőmű Zrt. Az elmúlt években épült vagy felújított pécsi intézmények, társasházak jelentős része szintén távhős lett.

− Milyen feladatokat lát el a PÉTÁV Kft., és mekkora szolgáltatási területen?

− Társaságunk több mint 31 ezer lakást és közel 1000 egyéb felhasználót lát el távfűtéssel és használati meleg vízzel. Biztosítjuk az ehhez szükséges berendezések üzemeltetését, karbantartását. 130 km nyomvonal hosszúságú vezetékrendszeren és 15 km közműalagúton keresztül 680 hőközpont közbeiktatásával szolgáljuk ki fogyasztóinkat.

− Jut-e pénzügyi forrás a fejlesztésekre? Vannak-e folyamatban lévő beruházásaik?

− Az elmúlt 15-20 évet a pécsi távhőszolgáltatás kiemelkedő időszakaként jellemezhetjük. Csak címszavakban említeném a legfontosabb elemeket: primer oldalon a megújuló energiaforrások előtérbe kerülése, épületenkénti hőközpontok kialakítása, érdemi vezeték-felújítások, szabályozás-szabályozhatóság feltételeinek jelentős javulása, távfelügyeleti és adatgyűjtő rendszerek bővülése, hálózati szimulációs modell alkalmazása, integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése. Szekunder oldalon: szintén a szabályozás-szabályozhatóság feltételeinek javulása, az épületfizikai jellemzők javulása, lakásonkénti mérés és költségmegosztás elterjedése a legfontosabb. Fontos volt annak a felismerése, hogy a fogyasztói rendszerek korszerűsítése nemcsak az épülettulajdonosok érdeke, hanem a miénk is. A távhő csak akkor lehet hatékony és kedvelt, ha nem csak a mi vezetékeink és berendezéseink korszerűek, hanem a lakások fűtési rendszerei és az épületek hővédelme is. Társaságunk a lakókkal közösen egy pécsi tízemeletes panelházból mintaházat alakított ki, ahol szemléletesen tudjuk bemutatni a többi felújítást tervező társasháznak, hogy különböző korszerűsítésekkel akár 60 százalékos energia-megtakarítást érhetnek el.

Jelenleg is hatalmas beruházás folyik a cégnél, társaságunk a Nemzeti Fejlesztési Programirodával együttműködve támogatási kérelmet nyújtott be a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében egy közel 2 és fél milliárd forint beruházási költségű fejlesztésre, ötven százalékos támogatási igénnyel a „Távhő-szektor energetikai korszerűsítése” című felhívás feltételei szerint.

Ez a program három részből áll, 10 elavult szolgáltatói tömbhőközpontot szüntetünk meg, helyettük 74 új, korszerű felhasználói hőközpont alakítunk ki. A program keretében a jelenleg a PÉTÁV Kft. által üzemeltetett földgáztüzelésű kazánnal ellátott öt épület távhőre csatlakozik, emellett 18 új fogyasztót is sikerül bekapcsolni a pécsi távhőellátásba, többek között lakóparkokat, iskolákat, egyetemi létesítményeket. A megvalósuló projekt során 100 új korszerű hőközpont létesül és közel 7000 méter nyomvonal-hosszúságú előre szigetelt vezeték épül.

− Milyenek az ügyfeleik visszajelzései?

− Örömmel mondhatom el, hogy a pécsiek egyre elégedettebbek a távhőszolgáltatással. A Szocio-Gráf Piac- és Közvélemény-kutató Intézet a helyi önkormányzat megbízásából minden évben kutatást végez egy reprezentatív mintán Pécs város lakossága körében, hogy felmérje a városi tulajdonú cégek, köztük a PÉTÁV Kft. tevékenységével kapcsolatos fogyasztói elégedettséget. A távhőszolgáltatást a megkérdezettek többsége 2018-ban jóra, kiválóra értékelte: a megkérdezettek 43,4 százaléka 5-öst, 46, 6 százaléka 4-est adott.

Hamarosan országos viszonylatban is megmérettetjük magunkat, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2019-ben a távhőszolgáltatás területén is bevezeti az egységes felhasználói elégedettségi felmérést.

− Mit tud tenni, mit tehet a PÉTÁV Kft. a környezetvédelemért, illetve a társadalmi felelősségvállalás területén?

− Elsősorban azt, hogy mi egy olyan szolgáltatást kínálunk ügyfeleinknek, ami nemcsak kényelmes és biztonságos, hanem a környezetet is kíméli. A távhőszolgáltatás lényegesen kisebb terhet ró a környezetünkre, mint az egyedi fűtési rendszerek. A nagyvárosok levegőszennyezésében a gépjárműforgalom játssza a főszerepet, második helyre azonban a fűtési energiatermelés tehető. Tehát nem mindegy, hogy mivel és hogyan fűtünk. Ha egy épületben távfűtés van, akkor mindenki számára egyértelmű, hogy helyben semmilyen tüzelőanyagot nem égetnek, maga a hő érkezik az épületekhez. Emellett a pécsi távhő a kapcsolt energiatermelésnek köszönhetően energiatakarékos is, ráadásul teljes egészében megújuló energiaforráson alapszik.

A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége 2017-ban bevezette a távhőrendszerek minőségi tanúsítványát, melynek elsődleges célja tájékoztatni a fogyasztókat a távhőrendszerek környezetre gyakorolt hatásairól: az energiahatékonyságról, a zöldenergia-felhasználásról és a szén-dioxid-kibocsátás mértékéről. A PÉTÁV Kft. Távhő Ökocímkéjén szerepelnek a legjobb minősítések, az összes tanúsítványt vizsgálva. Ez természetesen nem csak a mi érdemünk, hanem a Veolia Magyarország tulajdonában lévő Pannon Hőerőmű Zrt. fejlesztéseinek is köszönhető. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ügyfeleinknek ilyen kimagasló minőségű terméket tudunk szolgáltatni.