Egyre több kormányablak működik a megyében

Kormányablak | Pest megye

Meggyőződéssel hisz az államigazgatás átalakításában, a kormányhivatalok és a kormányablakok működési modelljének helyességében dr. Tarnai Richárd. Pest megye kormánymegbízottja szerint a megye és a főváros különválása a következő uniós ciklusra megvalósulhat, és előnyöket jelenthet mindenki számára.

− Újra napirenden van Budapest és Pest megye szétválasztása. Önnek mi az álláspontja ebben a kérdésben?

− Pest megye évtizedeken keresztül hátrányt szenvedett, hiszen a főváros elvitte a központi régióba érkező fejlesztési pénzeket. Az Európai Unió a legutóbbi költségvetési ciklusában arra hivatkozva, hogy ez egy fejlett régió, megvonta a forrásokat. Mivel a Demszky-időszakban minden központi régióba érkező forrás a fővároshoz került, azt hátrány nem érte, de a megyét igen. 2010-ben a kormányzat nem felelősöket keresett, hanem orvosolta a problémát azzal, hogy a belső, hazai forrásokat Pest megye fejlődését elősegítve osztja el. Az lenne az igazságos, ha Pest megye, amihez egyebek között a déli részen fekvő tanyavilág is tartozik, önálló lenne. A kormány jelezte Brüsszelnek, hogy a Pest megyében élők érdekében a következő uniós ciklusra szeretne változtatni az egyébként igazságtalan finanszírozási renden. Pest megyének ki kell mozdulnia abból, hogy Budapest kisöccseként elszenvedje a hátrányokat, de az előnyökből ne részesüljön. Erre 2020-tól van esély. Kicsi, de biztos lépésekkel haladunk, a finanszírozás szempontjából a legjobb megoldást fogjuk preferálni. A változás Budapestet semmiképpen nem érinti hátrányosan.

− Az országosan tervezett 278 kormányablaknak mostanáig közel a fele nyílt meg. Pest megyében milyen a mérleg?

− A kormányablakok a jelenlegi okmányirodák kibővített változatai. A kitűzött cél az, hogy minden állammal kapcsolatos ügyet – több mint kétezer ügykörről beszélünk – egy helyen intézhessenek az állampolgárok. Jelenleg 500-nál tartunk. Ez tartalmilag nagyon fontos előrelépés, amihez formailag XXI. századi megjelenés társul. Nálunk összesen 23 kormányablak nyílik, s ezeknek több mint a felét át is adtuk. A főszabály szerint járási székhelyeken lesznek ilyen hivatalok, de az igényekhez igazodunk.

Például Tahitótfaluban is létrehoztunk egyet annak érdekében, hogy a Szentendrei-szigeten élőknek ne kelljen messzire utazniuk. A fejlesztést folyamatosan valósítjuk meg, jövőre szeretnénk országosan és Pest megyében is szinte minden kormányablakot átadni. Fontos változás, hogy jövőre ingyenes lesz egy sor hatósági engedély, bizonyítvány, mert valóban abszurd, hogy az állam pénzt kért azért, hogy információt adjon a saját adatbázisából.

Szintén nagy a jelentősége annak, hogy több évtized után visszaadtuk a hadiárvák ellátását.

Természetesen a jogosultak helyett az ügyintézést is átvállaljuk.

− Egységes külső, egyablakos, hatékony ügyintézés – szép elképzelések, de mit sem érnek megfelelő munkaerő nélkül. Milyen viselkedést, munkát vár el a kollégáitól?

− Azon az alapelváráson kívül, hogy szakmailag felkészültek és profik legyenek, továbbra is elengedhetetlen a kedvesség és a segítőkészség, amit rendszeresen ellenőrzök.

− Alapvető elvárásként fogalmazta meg a kormány a közigazgatás átalakítása során a költségmegtakarítást. Sikerült ezt elérni?

− Azzal, hogy az ügyintézési határidő harmincról 21 napra csökkent, illetve azzal, hogy koncentráltuk az erőinket, több tízmilliárdos megtakarítást értünk el. Az állam öt éve saját magán spórol. Nálunk például a vezetői létszám 314-ről 174-re csökkent. De nemcsak

az államnak, hanem az állampolgároknak is kíméljük a pénztárcáját azzal, hogy ingyenessé tettünk számos ügyintézést. Ennek hátterét a megfelelő gazdaságpolitika alapozta meg.

Az állampolgárok kiszolgálásában igyekszünk követni az igényeket. Mindenki maga döntheti el, hogy személyesen, a kormányhivatalban kívánja-e intézni az ügyeit, vagy interneten keresztül, − esetleg úgy, hogy nem kell kimozdulnia sem, annak ellenére, hogy nem az e-ügyintézést választja. Az előbbit a kormányablakok, az utóbbit az ügysegédi rendszer szolgálja. Az e-ügyintézést segítendő, a kormány a ciklus végére szeretné minden háztartásba eljuttatni a szélessávú internetet.

− Öt éve áll a Pest Megyei Kormányhivatal élén. Mire a legbüszkébb?

− Az ügyfeleinktől hozzánk érkező visszajelzésekre, például ha arról értesítenek, hogy gyorsan, szakszerűen és kiválóan intézték az ügyeiket. Gyűjtöm ezeket a leveleket, visszajelzéseket. Meggyőződésem, hogy az új államigazgatási rend jó, s az állampolgárok érdekeit szolgálja.