A COOP Szolnok Zrt. tíz megyében van jelen

Szolnok


A Szolnokhoz tartozó Szandaszőlősön 1946. június 2-án alakult meg a földművesszövetkezet. Ezt a dátumot tekinthetjük a COOP Szolnok cégcsoport születésnapjának. A COOP Szolnok Zrt. vezérigazgatóját, Fekete Tibort a kiskereskedelmi lánc jelenlegi üzletpolitikájáról kérdeztük.

‒ Az ország tíz megyéjében érdekelt a COOP Szolnok Zrt. Hány üzletük van, és mennyi embert foglalkoztatnak?

‒ Az idén 75. jubileumát ünneplő COOP Szolnok cégcsoport tíz megyében közel száz településen van jelen, összesen 157 üzlettel, amelyeknek többsége ‒ 150 üzlet ‒ Coop mini, Coop ABC és Coop Szuper kategóriában működő élelmiszerbolt, a többi pedig gazdaboltként, valamint iparcikk és ruházati szaküzletként működik. Cégcsoportunk Győrben és Zagyvarékason egy-egy sütőüzemet is működtet, melyek a saját bolthálózaton túl külső megrendelőket is ellátnak sütő- és cukrászipari termékekkel. A cégcsoportban a feladatokat 1800 fő munkavállalóval végezzük el.

‒ Az, hogy cégük a COOP-hálózat tagja, milyen előnyöket jelent akár üzleti szempontból, akár a vásárlók szemszögéből?

‒ A Coop-csoport ma Magyarország első számú, a legnagyobb lefedettséggel rendelkező hazai kiskereskedelmi lánca, mely 100%-ban magyar tulajdonú. A Coop franchise rendszerének tagjaként egységes megjelenésű, saját beszerzési és logisztikai rendszerrel rendelkező, erős gazdasági csoporthoz tartozunk, mely stabil hátteret biztosít jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseinkhez is. A COOP-csoport 450 tagvállalatból álló népes családjából cégcsoportunk boltszám alapján második, forgalom alapján a harmadik legerősebb láncszem, a forgalmi részarányt tekintve pedig körülbelül 11%-ot képvisel. A vevők számára a Coop név garanciát jelent arra, hogy az üzletekben mindig magas minőségű, friss kínálattal találkozzon. A választékunk legalább 80%-a haza előállítású termék, országos szinten mintegy 3000 hazai beszállító partnerrel dolgozunk együtt. Ezt a választékot igyekszünk folyamatosan a vásárlói igényekre optimalizálni. Az ettől az évtől már mobiltelefonos alkalmazáson is elérhető Coop Klub pedig a rendszeres akciós ajánlatokon túl törzsvásárlóinknak további kedvezményeket, egyéni kuponokat is biztosít saját boltjainkban és külsős partnereinknél.

‒ Az bizonyára sokunk számára cseng ismerősen, hogy „a COOP a jó szomszéd”. De mit is jelent az árukínálat és az üzletpolitika tekintetében ez a jó szomszédság?

‒ A jelmondat kifejezi a hálózat legfontosabb ismérvét: a COOP az ország szinte minden pontján elérhető közelségben van, és akad számos olyan település, ahol az egyetlen bevásárlási lehetőséget kínálja. A COOP a barátságos, közeli élelmiszerüzlet, mindennapi életünk része, ahol a vevő és a bolti eladók személyes kapcsolatán alapuló hagyományos bolti értékesítés biztosítja a vásárlás élményét minden korosztály számára. Az árukínálat tekintetében is törekszünk a helyi igények kielégítésére, az adott tájegységre jellemző, helyi termékek is bekerülhetnek egy-egy bolt választékába, mely gyakori például a pékáruk vagy egyes húsipari és tejtermékek esetében. Üzleteink túlnyomó többségében a hús- és csemegepultokból vevőink választhatják ki az általuk is ismert beszállító számukra leginkább tetsző termékét, ahogyan a zöldség-gyümölcs kategóriában is mindig friss választékkal várjuk őket. Ez különösen fontos egy olyan bolthálózat esetén, mely a vidék boltja címet is bátran viselhetné.

‒ Milyen szempontok alapján alakítják, illetve bővítik üzleteik választékát?

‒ Mivel egy nagyobb bolt 8-9000 cikkelemmel is dolgozhat napi munkája során, így inkább a választék folyamatos optimalizálásáról beszélhetünk, mintsem csupán a bővítésről. Mindezt természetesen a vevői igények és fogyasztói trendek nagymértékben befolyásolják, de mindig szem előtt tartjuk, hogy megbízható, magas minőséget képviselő, hazai alapanyagból készült, hazai gyártó és forgalmazó termékei kerüljenek a polcokra. Választékunkban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az egyes ételösszetevő-érzékenységben szenvedőknek szánt megoldások, és a tudatosan táplálkozó vevőinknek szánt termékek. Ezek közül ma már természetes, hogy megtalálhatók üzleteinkben a glutén- és laktózmentes, hozzáadott cukrot nem tartalmazó, adalék- és tartósítószermentes, sőt akár a vegán alternatívák is. Másik kiemelt szempont a termékek kényelmi funkciója: növekszik a konyhakész megoldást kínáló termékek köre, bővül a készételek – levesek, saláták, egytálételek – választéka, valamint boltjaink zömében helyben sütött pékáruval, hidegkonyhai kínálattal is várjuk a vevőket, és egyre több üzletben helyben készített grillételeket is kínálunk. A magyar fogyasztók árérzékenysége továbbra is meghatározó, melyet nekünk is figyelembe kell vennünk, ezért több árkategóriában is kínáljuk termékeinket, a COOP saját márkás termékeink esetében is mindig a legjobb minőségre és az elérhető legkedvezőbb fogyasztói árra törekszünk. 

‒ A helyi termékek iránt egyre nagyobb a kereslet. A COOP Szolnok Zrt. üzleteiben megtalálhatók-e a helyi termékek?

‒ Üzleteinkben korábban is lehetőséget biztosítottunk helyi szállítók termékeinek megjelenítésére, akiknek egy országos vagy régiós igény kielégítésére már nincs termelői kapacitásuk, de egy település vagy térség vásárlóit minőségi, helyi termékkel ki tudják szolgálni. 2020-ban közös projektet indítottunk a szolnoki Aba-Novák Agóra Kulturális Központtal, mely keretében a nagy sikerű Helyi Termékek Vására programnak a járványügyi korlátozások miatt két szolnoki üzletben adtunk helyet, támogatva a szolnoki és környékbeli helyi termelők, kézművesek piacra jutását és a szervező intézmény kulturális alapú gazdaságfejlesztési törekvéseit. A kezdeményezés pozitív visszhangjára és sikerére tekintettel a projektet 2021-ben is folytattuk, és további két boltot vontunk be a programba, mely időközben elnyerte a Trade magazin „Inno d’Or – Év Innovációja 2021” díját a szolgáltatás kategóriában. A kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált a vásárlók, a kistermelők és a lakosság körében egyaránt, és egyúttal visszatérhettünk szövetkezeti gyökereinkhez is. A programot a jövőben továbbfejlesztjük, és további régiókat szeretnénk bevonni a rájuk jellemző helyi termékek polca megvalósításával, s akár egy új kereskedelmi modell bevezetésével is.

‒ Két új üzlet nyitásáról és egy, a több éve futó komplex boltmegújítási programban megújult szupermarketről adtak hírt a közelmúltban. Mi a lényege a boltmegújítási programnak? Hol terveznek megújítást, illetve új üzlet nyitását?

‒ Az Eger és Vidéke COOP Zrt.-vel köttetett szövetségünk jegyében nyitott meg az említett két bolt Heves megyében, előzőleg pedig a Szarvas COOP Zrt. integrációja révén Tótkomlóson, Békés megyében esett át teljes műszaki, technológiai, informatikai és arculati felújításon a város szupermarkete. A boltmegújítási program fő pillérei a technológiai fejlesztés, a választék bővítése és új terméktípusok, illetve szolgáltatások bevezetése, a vásárlói élmény fokozása, hatékony gazdálkodás az emberi erőforrások terén is. Egy boltfelújítás eredményeképpen vásárlóink egy korszerű boltot (modern berendezések, kényelmes kialakítás, színvonalas műszaki tartalom), városképbe illeszkedő megjelenést, energiahatékony és környezetkímélő megoldásokat, optimálisan kihasznált eladóteret, kibővített választékot, új kényelmi szolgáltatásokat kapnak. A komplex boltmegújítási program ütemezése és a bevonható boltok köre mindig függ az üzlet teljesítményétől, elhelyezkedésétől, műszaki és technológiai állapotától, az engedélyeztetési folyamatok állapotától. Jelenleg az ország nyugati részén készítünk elő teljes boltfelújítást Gönyű településen, de történt már boltépítéshez szükséges telekvásárlás, és kész műszaki koncepcióink is vannak, például Bőnyben és Pusztavámon. A teljes felújítások mellett részleges felújítási programokat is működtetünk, ilyen például a hűtőprojekt, a péksarok építési projektünk, valamint a szárazáru-berendezések cseréje. Ilyen típusú részleges felújítás több boltunkat érintette már idén Pest, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom és Jász-Nagykun-Szolnok megyében is. Új kihívás a Magyar Falu Programban való részvételünk, melynek segítségével nyertes pályázat esetén jövőre akár húsznál is több kistelepülés COOP boltja újulhat meg cégcsoportunk működési területén. Ugyan nem új bolt, hanem egy teljesen új kereskedelmi modell az online értékesítési modell, mely 2020 májusa óta része az életünknek. A COOP Szolnok az elsők között volt a Coop Gazdasági Csoportban, amely coop@home néven megkezdte az online rendelést és házhozszállítást a NetPincérrel együttműködve Szolnokon. Mára a szolgáltatást elérhetővé tette már Székesfehérváron, Debrecenben, Nyíregyházán, Gyöngyösön, Egerben, Vecsésen és Győrben is. A közeljövőben további terveink vannak új kereskedelmi modellek, informatikai fejlesztések és a vásárlók kényelmét szolgáló korszerű megoldások bevezetésére. 

‒ Mi jellemzi a cég társadalmi szerepvállalását?

‒ A COOP Szolnok cégcsoportnál azt valljuk, hogy a legfőbb érték az ember. Nagy hangsúlyt fektetünk a közösségi szerepvállalásra, a munkáltatói háttér stabilitására, szociális segítségnyújtásra és a kollégák összetartását erősítő szabadidős programokra is. 2018 őszétől működik a Coop Szolnok a Közösségért Alapítvány, mely egyrészt a kollektíva, másrészt helyi közösségek számára nyújt támogatást. Ma már rendelkezik a közhasznú státusszal is, így fogadhatja az szja 1%-okat. A Coop névadó szponzora a szolnoki Májusfa Futásnak, aktív résztvevője a helyi egészségügyi, ifjúsági, oktatási, gasztronómiai és sporteseményeknek, támogatója a megyei kórháznak, a szolnoki kosárlabdának és a színjátszásnak is. Szolnokon, Debrecenben és Gyöngyösön Coop Mikulás vonat programot szervezünk évente. Országos viszonylatban rendszeres résztvevője cégünk a hazai termékeket és gyártókat népszerűsítő Coop Rallynak, és természetesen a Coop Segély Alapítvány munkáját is segítjük.